Thursday, September 11, 2008

Murid Ketagih Daun Ketum

Salam Bahagia, Selamat berjumpa kembali.
Beberapa minggu lalu Harian Metro melaporkan guru baling kerusi ke dinding dan terkena murid. Ini adalah akibat daripada kenakalan murid sehingga guru ‘naik minyak’ dan tidak dapat mengatasi kesabaran yang dibendung selama ini. Selepas itu terdapat lagi laporan daripada akhbar yang sama mengenai guru kena tidur dalam lokap semalaman. Sungguh tercabar keprofesionalisme kita sebagai seorang guru. Akibat mengugut untuk melondeh seluar murid yang kenakalannya tidak dapat dibendung, maka keputusan yang begitu serious diambil oleh ibu bapa yang begitu prihatin sehingga guru tersebut dihumban ke dalam lokap semalaman. Dimanakah keprihatinan kita sebagai seorang manusia? dimanakah tolak ansur, pertimbangan kita sebagai seorang insan? Mengapakah guru itu berbuat demikian? adakah ibu bapa tersebut berfikir sejenak bagaimana susah payahnya guru tersebut mengawal, mendidik dan menjaga anak mereka? Adakah ini bayaran untuk semua pengorbanan seorang guru? tercabar juga keprofesionalisme kita sebagai seorang guru!
“Guru Dahulu” dan “Guru Sekarang” yang pernah saya bincang dalam forum ini tempoh hari akan disentuh dalam perbincangan kali ini sekali lagi. “Guru Dahulu” mempercayai guru sepenuhnya dengan berpesan kepada guru supaya “ajarlah anak saya cikgu, pukullah dia asalkan jangan patah dan cedera” lebih kurang begitulah ayat yang diucapkan oleh ibu bapa dahulu. Bagaimana ucapan ibu bapa zaman sekarang? agak susah untuk saya merekacipta ayat yang akan diucapkan oleh ibu bapa zaman sekarang. Namun, guru masih memegang amanah supaya mendidik, menjaga dan mengajar anak didik mereka dengan tenang dan penuh tanggung jawab. Hai! ibu bapa zaman sekarang, ingatkan bahawa “guru” yang mendidik anak tuan dan puan adalah seorang insan yang masih mampu bertanggung jawab dan waras menjalankan tugas masing-masing. Janganlah sewenang-wenangnya memperlakukan sesuatu yang di luar batasan kemanusiaan kepada kaum GURU. Mereka juga ada maruah dan rasa terhina.
Saya pulang ke kampung halaman di Jitra, Kedah. Ada satu lagi cabaran yang menunggu guru-guru kita di sana. Seperti tajuk bicara kali ini, guru di kawasan utara sedang menghadapi satu lagi cabaran yang amat memerlukan perhatian semua pihak iaitu ketagihan daun ketum. Saya menemui perkara ini setelah mendapati dusun saya di Jitra digunakan sebagai tempat memproses air daun ketum. Sasaran pengguna adalah dalam kalangan remaja yang terdiri daripada murid sekolah rendah dan menengah kawasan Jitra. Pemerhatian saya mendapati ramai remaja datang ke rumah tersebut untuk membeli air daun ketum. Menurut Cikgu Zul, beliau menghadapi pelbagai masalah berkaitan ketagihan air daun ketum dalam kalangan muridnya. Ada yang secara terang-terang membawa air daun ketum ke sekolah untuk diminum. Ada yang memasukkannya ke dalam botol Coca Cola dan sebagainya.
Pokok Ketum yang ditanam di belakang sebuah rumah di Jitra
Beliau menyatakan proses membuat air daun ketum sehingga saya sendiri merasa begitu jijik untuk mendengarnya. Air dimasukkan ke dalam periuk dan seekor anak ikan dilepaskan ke dalam periuk tersebut. Setitik demi setitik racun rumpai (disebut sebagai racun cop tengkorak di sebelah Utara) sehingga anak ikan tersebut kelihatan seperti mabuk. Jika anak ikan itu mati, air akan ditambahkan sedikit. Selepas baharulah dimasukkan dua lingkaran ubat nyamuk (racun nyamuk lingkaran) di dalam air tersebut dan daun ketum. daun ketum akan direbus sehingga mendidih dan airnya akan ditapis sebelum dimasukkan ke dalam beg plastik untuk dijual kepada pengguna. Tujuan memasukkan racun rumpai dan lingkaran ubat nyamuk adalah supaya ‘umph’nya bertambah dan dapat mengkhayalkan peminum. Kesannya, peminum akan merasa khayal seperti kesan menghidu gam, menggunakan dadah dan pil khayal. Setelah membuat laporan polis mengenai kegiatan tersebut, pihak polis telah datang membuat tinjauan terhadap premis tersebut dan akan mengambil tindakan selanjutnya. Maklumat daripada pihak polis menyatakan bahawa TIDAK ada sebarang akta untuk membuat kes, HANYA mereka boleh didakwa di atas akta racun sahaja. Ohh alangkah kecewanya saya apabila mendengar demikian. Bayangkan, air daun ketum itu boleh merosakkan anak bangsa kita, tiba-tiba tidak ada sebarang penguatkuasaan boleh dilakukan untuk mencegah daripada merebak berleluasa. Pokok ketum yang ditanam sekeliling premis rumah berkenaan juga tidak boleh dilakukan sebarang pendakwaan atau dimusnahkan. Demikianlah episod yang berlaku di sebelah utara tanah air kita yang melibatkan keprihatinan dan tindakan semua pihak. Berikut sedikit maklumat tentang pokok ketum:

Pokok Ketum Nama saintifik – Mitragyna Speciosa Korth Dikenali sebagai daun ketum atau biak di Malaysia; kratom, ithang, kakuan, thom di Thailand Tumbuhan daripada Famili Rubiacaea (sepertimana pokok kopi) Didapati di kawasan tropika Asia khususnya Utara dan Pantai Timur Sem. Malaysia dan di Tengah dan Selatan Thailand Tumbuh di kawasan subur, lembap dan teduh Ketinggian pokok sehingga 50 kaki Pembiakan – dari benih segar atau keratan Batang pokok mempunyai kualiti kayu yang baik Pokok malar hijau, daun berwarna hijau tua berkilat, bunga kuning yang kecil 2 jenis dedaun – tetulang daun berwarna merah dan yang lain berwarna putih (dikatakan mempunyai kesan halusinogenik yang lebih kuat) Daun banyak digunakan – sebagai ubat tradisi dan drug narkotik

Mengandungi banyak alkaloid psikoaktif, lebih daripada 25, tetapi mitraginin merupakan alkaloid yang utama. Mitraginin memberi kesan-kesan stimulan, sedatif dan euforik, oleh itu ia berfungsi sebagai drug narkotik seperti candu Alkaloid mitraginin dipencilkan pada tahun 1907 Struktur kimianya ditentukan pada tahun 1964 Strukturnya berkait dengan alkaloid yohimbin dan voakangin (voacangine) Terdapat perkaitan jauh dengan ‘tryptamine-based psychedelic drugs’ seperti psilosibin dan LSD Daun segar dikunyah bersama sirih Daun kering dihisap bersama tembakau, candu Direbus dan minum sebagai sirap/ teh Daun segar/ kering ditumbuk halus dan dimakan diikuti dengan air suam. Serbuk juga diletakkan pada lidah untuk kesan gian Ekstrak resin mentah dibentukkan kepada gentel kecil yang ditelan atau dicairkan dalam air panas

2 kelompok pengguna: pengguna sebenar (ubat tradisional) golongan yang menyalahgunakan ketum (narkotik) Petani, peladang kecil, buruh, nelayan Jarang diguna oleh perempuan

Umur permulaan penagihan: 30an di Thailand kalangan remaja di Malaysia (drug gantian untuk ganja)* Pengguna baru perlu beberapa helai daun sahaja Pengguna kronik perlu 10-30 helai daun sehari Drug narkotik – menghasilkan kesan bak-narkotik dan euforia bak-heroin Drug gantian untuk candu Penyembuhan sementara untuk penagihan candu kerana ia menghalang gejala tarikan opiat (Ridley,1897). Ketum digunakan untuk menghentikan penggunaan drug narkotik secara beransur-ansur; penagih akan berhenti mengambil dadah, keinginan (gian) dan gejala tarikan akan diredakan melalui pengikatan alkaloid mitraginin kepada reseptor delta (Kajian perintis di National Institute of Thai Traditional Medicine, 1999).

Kesan Farmakologi Bertindak dalam masa 5-10 minit setelah mengambil dan tahan selama 6 jam Mengurangkan ketegangan otot Menindas sistem saraf pusat Memberi kesan penagihan yang sederhana (mildly addictive) Kesan berhubungkait dengan dos yang diambil Penggunaan harian membawa tolerans Seterusnya dos perlu ditambahkan Pada dos tinggi mitraginin bergabung dengan reseptor mu Menambahkan risiko penagihan Menghasilkan kesan euforia sepertimana morfin Pada dos rendah mitraginin bergabung dengan reseptor delta Menghasilkan kesan analgesia Kesan Dos Rendah Menghalang motivasi Ketiadaan minat Bosan Malas Kesan pada tahap stimulan (dos sederhana) Minda tangkas Peningkatan tenaga fizikal dan batin Mungkin meningkatkan keupayaan melakukan kerja-kerja berat atau kerja yang membosankan Suka bercakap, ramah, suka bergaul Mudah runsing Pada tahap sedatif-euforik-analgesik (dos tinggi) Kurang sensitif terhadap kesakitan fizikal dan emosi Berasa tenang Hilang dalam alam mimpi Merasa gatal atau berpeluh Anak mata menjadi sempit Merasa loya Kesan Sampingan Akut (penggunaan singkat) Mulut menjadi kering Kerap kencing Kehilangan selera makan (anoreksia) Sembelit Kesan sampingan kronik (penggunaan lama) Anoreksia dan seterusnya kehilangan berat badan Jaundis (penyakit hati) Insomnia (payah tidur) Psikosis (gila) Kulit menjadi gelap terutamanya di bahagian pipi Kesan Penggunaan Banyak (10-30 helai daun atau lebih dalam sehari) Banyak tidur Hilang keupayaan untuk bekerja Takikardia (denyutan jantung menjadi cepat) Delusi paranoid (khayalan buruk-sangka) Gejala Tarikan Hidung dan mata berair Cirit birit Sakit pada otot dan tulang Masalah pergerakan anggota kaki dan tangan Sintakan otot (muscle jerking) Tingkahlaku agresif dan hostil (sikap bermusuhan) Mudah meradang Hilang keupayaan bekerja Risiko Tertidur semasa melakukan kerja berbahaya sebab pengguna akan mengantuk dengan tiba-tiba tanpa amaran Ketagih jika menggunakan setiap hari atau untuk jangka masa yang panjang Jika diambil bersama lain-lain drug seperti yohimbin, kokain, amfetamin, dos besar kafein kesan perangsang berlebihan atau peningkatan tekanan darah Jika diambil bersama alkohol, benzodiazepin, opiat kesan sedatif berlebihan atau menindas pernafasan dan boleh menyebabkan kematian Perundangan Diharamkan di Australia, Malaysia, Myanmar dan Thailand Hukuman keras untuk pemilikan Thailand mengharamkan penggunaannya semenjak tahun 1943 memandangkan kesan bahaya akibat penyalahgunaan daun ketum. Disama kelaskan dengan kokain dan heroin. Kajian Dr. Sangun Suwanlert pada tahun 1975 mendapati bahawa daun ketum mempunyai ciri-ciri ketagihan. Di Malaysia sejak Ogos 2004, pemilikan daun ketum, pemprosesan atau jualan boleh dituduh di bawah Sek. 30(3) Akta Racun 1952, dan didenda sehingga RM10,000 dan/atau dipenjarakan selama 4 tahun.

Akibat tindakan polis, harga pasaran gelap untuk daun ketum meningkat; minuman dari RM1 ke RM2 se paket (tahun 2004) 1 kg daun ketum dari RM10 ke RM16 (tahun 2004)

Begitulah sedikit maklumat mengenai air daun ketum dalam perbincangan kali ini. Saya mendapati masalah ketagihan air daun ketum juga dilaporkan di Terengganu, Perak, Pahang dan Kelantan. Semoga rakan-rakan guru di kawasan tersebut sentiasa berwaspada dan mengambil langkah-langkah yang sewajarnya untuk membantu membasmi ketagihan air daun ketum ini. Selamat Mengajar dan Mendidik tanpa rasa jemu dan bosan walau apa pun rintangan yang mendatang, hadapilah dengan tenang, penuh kesabaran dan bertindaklah dengan BIJAKSANA.

8 comments:

Unknown said...

Ketum baik untuk kesihatan jika diminum atau dimakan mengikut sukatan tertentu.
Apa yang menjadi masalah sekarang ialah ianya telah disalahguna oleh pihak tertentu.
Seperti yang cikgu terangkan dalam blog air ketum yang diproses telah dicampur dengan racun untuk mendapatkan kesan khayal.
Saya telah bertahun minum air ketum yang diproses sendiri dan hingga sekarang alhamdulillah kesihatan saya stabil malah semakin berisi.
Apa yang perlu diingatkan ialah kalau nak minum air ketum proseslah sendiri dari daun ketum, jangan beli dari penjual air ketum diaman kita tidak tahu bagaimana cara ianya diproses.

Deria said...

Memang pun, orang tua dulu-dulu sentiasa mengamalkannya dan mereka sihat. tetapi penyalah gunaan dalam kalangan orang yang mahu mengaut keuntungan tanpa memikirkan rosak anak bangsa kita dengan mencampur pelbagai bahan perosak. Kena dengan dos yang sesuai, air ketum boleh menjadi ubat pun...

Anonymous said...

time bca ni bru jew lpas dngar cg. Chen dedahkan tntang crita ni.,

thanks cg. Chen. ,

go 5arif 2013

loudnessboy. .

Unknown said...

Ada x cara2 untuk hentikan ketagihan? Kalau ada tolong laa share...saya merayu sgt....

Unknown said...

Ada x cara2 untuk hentikan ketagihan? Kalau ada tolong laa share...saya merayu sgt....

Unknown said...

Ada x cara2 untuk hentikan ketagihan? Kalau ada tolong laa share...saya merayu sgt....

Unknown said...

Ada x cara2 untuk hentikan ketagihan? Kalau ada tolong laa share...saya merayu sgt....

Anonymous said...

saya baru berhenti seminggu..mmg sakit ..tido x bole otot sakit...lps seminggu ni rasa ok ..cme seram sejuk mcm nk demam x hilang..berhentilah kwn gian dia allah yg tahu smpi menangis tahan sentap otot badan geli2 smua..sy amalkan mnum air halia..air kelapa...untuk hilangkan sakit pingang mkn penadol urat tu..semangat nk kne kne masa stop hari kedua tiga dan empat..sy 6 taun mnum ori je...ori pon sama je seksa nk benti...bila dh rasa mcm mana gian nya..insha allah lain kali takut nk mnum..skrg perut je sakit