Thursday, September 11, 2008

Guru Perlu Menulis

Karya seseorang itu adalah simbol intelektual. Ia merupakan satu peninggalan yang kekal setelah kita mati. Sesuatu karya itu sama ada agung atau tidak akan ditentukan oleh pembacanya. Contohnya karya agung oleh Imam Al-Ghazali iaitu Ihya-Ulumuddin hanya menjadi karya agung selepas beliau meninggal dunia. Karya tersebut begitu masyhur dan dirujuk oleh manusia berikutnya selepas kematian beliau. Terdapat karya yang diplagiat tetapi terkenal seperti tulisan oleh Newton mengenai hukum graviti. Sebenarnya karya tersebut diplagiat daripada karya asal orang Islam iaitu karya Al-Mas’udi (Al-Qanun). Barat menganggap karya Newton adalah asli dan idea baru daripada beliau.Dikatakan bahawa Imam Abu Hanifah (Imam Hanafi) telah menulis sepanjang malam semasa hayat beliau. Cendekiawan Islam lain seperti Ibnu Sina menulis semata-mata untuk berkhidmat kepada masyarakat di zaman beliau hidup. Sehinggakan kaedah perubatan yang beliau tulis tidak digunakan untuk mengubati penyakit yang beliau sendiri hidapi, walaupun kaedah tersebut terbukti dapat mengubati penyakit tersebut.
Mengapa Guru Perlu Menulis?
Kita sebagai guru perlu menulis. Dimana perlu kita tulis? Kita perlu menghasilkan buku, modul pengajaran dan pembelajaran, artikel ilmiah dan sebagainya. Kita perlu berkongsi idea dan pengalaman yang ada dalam diri kita supaya dapat dikongsi oleh guru-guru lain. Tulislah apa yang telah dilakukan di sekolah anda bagi menaikkan lagi imej sekolah, menambahkan lagi motivasi murid, menambahbaik sistem dalam sekolah dan sebagainya. Banyak sekali pengalaman yang kita perolehi semasa tempoh kita mengajar. Kita harus menulis tentang kerenah murid, kerenah guru, kejayaan murid dan sebagainya. Kita telah mengikuti pelbagai kursus sama ada anjuran sekolah (Latihan Perkembangan Staf), Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), Pusat Kegiatan Guru (PKG) dan sebagainya. Kita telah mengendalikan pelbagai program dalam bidang masing-masing. Oleh itu, kita hanya perlu membuat refleksi dan menulis (mendokumenkan) apa yang berlaku, sama ada daripada segi kelemahan dan kekuatan supaya dapat dikongsi oleh orang lain. Pengalaman kita mengajar subjek masing-masing dalam bilik darjah juga boleh dijadikan satu penulisan apabila kita membuat refleksi terhadap apa yang berlaku, sama ada kejayaan/kekuatan atau kelemahan/kekurangan yang telah kita perolehi. Sebagai guru displin, pasti sahaja banyak idea dan peristiwa yang boleh dijadikan bahan penulisan. Sebagai guru panitia mata pelajaran, sebagai guru kaunseling, sebagai guru pusat sumber sekolah dan sebagainya. Carilah wadah yang sesuai untuk diterbitkan supaya perkongsian maklumat dan pengalaman tersebut dapat disebarkan.
Janganlah kita pencen dan mati tanpa meninggalkan sebarang pesanan, perkongsian idea dan ilmu serta pengalaman dengan orang lain. Biarlah kita mati kelak, ilmu dan pengalaman serta idea kita dapat digunakan oleh orang lain. InsyaAllah, ganjaran pahalanya akan diberi oleh Allah SWT. Ayuh ikgu, kita menulis mulai sekarang. saya pernah mengikuti satu kursus yang dikendalikan oleh Puan Ainon Mohamad mengenai Bibliografi Orang Kecil atau dikenali sebagai JIBUNSYI. Walau pun kita ini ‘orang kecil’ tetapi kita ada pengalaman hidup yang berbeza dengan orang lain. Kalau kita perhatikan, semua orang suka membaca bibliografi orang lain, walaupun ‘orang kecil’. Kita merasa seronok membaca pengalaman yang telah ditempuhi oleh orang lain dan banyak memberi pengajaran kepada kita. Ayuh, kita mula menulis bibliografi kita sendiri untuk tatapan generasi akan datang terutamanya anak cucu kita yang akan kita tinggalkan sedikit masa lagi. Mereka akan mengenali kita dengan lebih melalui bibliografi yang kita tinggalkan. Al maklumlah kita sekarang ini terlalu sibuk dengan tugas harian sehinggakan sesetengah daripada kita tidak sempat untuk bermesra, bercerita dan bersembang dengan anak-anak, cucu, anak saudara, cucu saudara, sepupu dan seterusnya. Maka mereka akan dapat mengenali kita dengan membaca bibliografi yang kita tulis. Mulai lah sekarang menulis sama ada artikel, cerita, sajak, syair, bibliografi, blog dan sebagainya.
Sepatutnya perlu ada suatu bentuk insentif kepada guru yang rajin menulis, sama ada secara intrinsik atau ekstrinsik. Dalam Penilaian Prestasi Tahunan kita juga perlu diberikan sedikit wajaran sekiranya terdapat bukti seseorang guru itu menulis. Dengan pendekatan ini maka akan dapat memotivasikan guru-guru untuk berkarya.

No comments: