Asalnya definisi reka bentuk pengajaran adalah suatu
proses untuk membina bahan pengajaran seperti modul bercetak, video pengajaran,
perisian komputer dan sebagainya. Proses
ini mencakupi proses reka bentuk dan proses membina bahan.
Richey (1986)
mendefinisikan reka bentuk pengajaran sebagai sains untuk mencipta
amalan pengajaran yang terperinci untuk pengembangan, penilaian dan
penyelenggaraan situasi pembelajaran yang memudahkan pembelajaran sesuatu unit
pelajaran berlaku.
Reka bentuk pengajaran juga adalah merupakan suatu cara
yang sistematik bagi mereka bentuk, membina dan menggunakan seluruh proses
pengajaran.
Sementara itu, definisi lain pula adalah proses untuk
menentukan ciri-ciri dan keperluan untuk pembelajaran yang juga mengambil kira
perubahan sistem dan pengaruh alam sekeliling (Seels dan Richey, 1994).
Definisi ini menjelaskan bahawa reka bentuk pengajaran adalah proses menyatakan
spesifikasi syarat untuk belajar yang meliputi empat bidang utama iaitu;
- Reka bentuk sistem pengajaran.
- Reka bentuk strategi pengajaran.
- Reka bentuk mesej pengajaran.
- Ciri-ciri pelajar.
Dalam perbincangan ini, fokus utama kita adalah kepada
definisi ini kerana ia melibatkan proses pengajaran dan pembelajaran dalam
bilik darjah yang kita amalkan setiap hari.
Reka Bentuk
Sistem Pengajaran
Reka bentuk sistem pengajaran adalah satu tatacara yang
teratur untuk menganalisis, mereka bentuk, membina, melaksana dan menilai
pengajaran.
- Menganalisis adalah suatu proses untuk menentukan apa yang harus dipelajari.
- Membina adalah proses untuk mengarang (seperti membuat perisian komputer) dan menghasilkan bahan pembelajaran
- Melaksana adalah menggunakan bahan dan strategi (kaedah) pengajaran.
- Menilai adalah menentukan keupayaan dan keberkesanan pengajaran.
Keempat-empat elemen ini adalah berlaku secara linear dan
saling bergantung antara satu sama lain.
Kajian-kajian telah mendapati reka bentuk pengajaran
dapat membantu atau meningkatkan pencapaian pelajar. Tanpa penggunaan reka
bentuk pengajaran, maka pengajaran dalam bilik darjah menjadi tidak teratur dan
objektif pengajaran sukar dicapai.
Model Reka
bentuk Pengajaran
Terdapat banyak model reka bentuk pengajaran, namun
kebanyakan model-model ini mempunyai elemen yang sama. Elemen asas tersebut
ialah seperti berikut:
- Menentukan keperluan pelajar.
- Menentukan matlamat dan objektif pengajaran.
- Membina kaedah penilaian.
- Mereka bentuk dan memilih strategi pengajaran.
- Mencuba sistem pengajaran.
- Menilai keseluruhan sistem.
Terdapat tiga fokus utama model reka bentuk pengajaran
iaitu;
- Model berasaskan sistem.
- Model berasaskan bilik darjah.
- Model berasaskan hasil.
Berikut adalah contoh model yang termasuk dalam kategori
di atas.
Model berasaskan bilik darjah adalah model ASSURE
(Heineich, Molenda dan Russel, 1993), model berasaskan sistem pula ialah Model
Dick dan Carey (1979), sementara model berasaskan hasil ialah Model Leshin,
Pollock dan Reigeluth (1990).
Perhatian: Modul
ini tidak membincangkan dengan mendalaml terhadap setiap model reka bentuk
pengajaran. Pelajar perlu sekadar tahu maksud reka bentuk pengajaran dan
kepentingannya dalam perancangan pengajaran di bilik darjah.
Reka Bentuk Strategi
Pengajaran
Reka bentuk strategi pengajaran adalah proses memilih dan
menyusun peristiwa dan aktiviti pembelajaran dalam sesuatu unit pelajaran
termasuk juga pemilihan media yang sesuai. Antara beberapa strategi pengajaran
yang boleh digunakan ialah;
- Kuliah/syarahan
- Bersoal jawab
- Sumbang saran
- Perbincangan kumpulan kecil atau kumpulan besar
- Demonstrasi
- Tutorial
- Temubual
- Main peranan (role play)
Pilihlah strategi pengajaran yang sesuai dengan tajuk
yang diajar, objektif pengajaran dan juga keperluan pelajar. Kadang-kadang kita
boleh menggabungkan lebih dari satu strategi pengajaran dalam satu masa. Ada
strategi pengajaran yang menumpukan kepada guru sahaja (teachers' centered), ada yang berpusatkan pelajar (students centered) dan ada pula strategi
pengajaran yang menumpukan kepada aktiviti yang dijalankan. Pemilihan media
juga perlu dilakukan supaya sesuai dengan strategi yang digunakan.
Reka Bentuk
Mesej Pengajaran
Reka bentuk mesej pengajaran adalah merancang untuk
menggunakan cara dan format yang paling sesuai untuk menyampaikan mesej kepada
pelajar. Contohnya; reka bentuk skrin komputer; penggunaan warna dalam
penyediaan poster, carta dan sebagainya, penghurufan seperti saiz dan jenis
huruf; jenis media seperti video, audio, gambar dan sebagainya. Selain itu
aspek-aspek grafik juga perlu diketahui sedikit sebanyak oleh guru agar dapat
menyediakan bahan pembelajaran yang dapat mencapai objektif pengajaran, atau
dapat memilih menggunakan bahan yang sesuai.
Ciri-Ciri
Pelajar
Latar belakang pengalaman pelajar seperti kemahiran,
pengetahuan dan sikap yang sedia ada memberikan kesan terhadap proses
pembelajaran. Banyak kajian telah mendapati tahap pengetahuan sedia ada pelajar
(entry level) adalah mempengaruhi
pencapaian pelajar. Harus diingatkan bahawa tahap pengetahuan sedia ada pelajar
adalah amat berbeza antara satu sama lain. Guru perlu sentiasa mengambil
perhatian dan tumpuan yang khusus terhadap faktor ini. Kita tidak boleh
mengambil mudah dengan menganggap bahawa semua pelajar dalam sesuatu kelas itu
adalah sama, sama ada semua mereka sudah tahu atau semua mereka tidak tahu
apa-apa tentang pelajaran yang
disampaikan. Faktor kesihatan juga adalah amat penting untuk diberi
perhatian oleh guru. Ada pelajar yang datang dari berbagai latar belakang
sosio-ekonomi yang melibatkan aspek pemakanan yang sempurna dan tahap kesihatan
yang berbeza-beza.
Penggunaan
Reka Bentuk Pengajaran Dalam Proses Pengajaran
Terdapat berbagai-bagai model reka bentuk pengajaran
seperti Briggs (1977), Brigss & Wager (1988, 1992), Model ASSURE (1982,
1985, 1989, 1993, 1996), Model Romizowski (1981, 1984, 1988), Model Dick &
Carey (1978, 1985, 1990) dan Model Dick & Reiser (1989).
Dari pelbagai model ini, satu rumusan dapat dibuat dan
model reka bentuk sistem pengajaran bersepadu (Integrated Instructional System Design) telah dicadangkan.
Model Reka
Bentuk Sistem Pengajaran Bersepadu (Integrated
Instructional System Design)
Terdapat lima peringkat dalam model ini;
Peringkat
Pertama:
|
Daripada sukatan pelajaran, guru perlu menentukan apakah
tajuk yang akan disampaikan. Sumber rujukan seperti buku teks, buku rujukan,
media dan guru pakar adalah sumber-sumber yang dapat membantu guru untuk
mendapatkan bahan yang sesuai dan terkini.
Peringkat
Kedua:
|
Sebelum memulakan pengajaran, guru perlu menganalisis isi
kandungan pelajaran dan membina media yang sesuai untuk membantu
penyampaiannya. Sekiranya media pengajaran telah disediakan di pusat sumber
sekolah (PSS), guru harus mengetahui bagaimana membuat pemilihan media yang
sesuai dan tepat dengan keperluan isi kandungan. Sekiranya perlu membina media
pengajaran sendiri, guru perlu mengetahui sedikit sebanyak asas pembinaan media
pengajaran seperti penggunaan kaedah pendekatan sistem dan model reka bentuk
pengajaran tertentu (contohnya Model
ASSURE).
Peringkat
Ketiga:
|
Satu persediaan pengajaran perlu disediakan untuk
memudahkan guru menyampaikan isi kandungan pelajaran melalui strategi
pengajaran yang telah dipilih dan mengintegrasikan penggunaan media pengajaran.
Persediaan pengajaran harus mempunyai beberapa elemen tertentu seperti objektif
pengajaran, apa yang dilakukan oleh guru, penggunaan media, cara pelajar bertindak
balas dengan guru dan kaedah pengajaran yang digunakan untuk mencapai objektif
pengajaran.
Peringkat
Keempat:
|
Peringkat ini adalah peringkat yang paling penting di
mana berlakunya proses pembelajaran yang telah dirancangkan secara sistematik.
Peranan guru dan media pengajaran adalah membantu proses pengajaran dan
pembelajaran. Elemen-elemen penting dalam peringkat ini adalah seperti;
menyampaikan maklumat dan contoh, latihan dan maklum balas, motivasi, pengayaan
dan pemulihan, penilaian dan aktiviti susulan (kerja rumah).
Peringkat
Kelima:
|
Kejayaan sesuatu pengajaran adalah bergantung kepada
perancangan yang sistematik. Sekiranya proses pembelajaran berlaku, maka
perubahan tingkah laku pelajar dapat dilihat sama ada dari segi sikap,
kemahiran psikomotor atau pengetahuan dalam bidang tertentu. Sekiranya objektif
pengajaran tidak tercapai, maka guru harus mengkaji semula kaedah pengajaran
yang dilakukan termasuk media pengajaran yang digunakan. Guru perlu mengulang
semula pengajarannya dan memastikan objektif pengajaran tercapai sepenuhnya
(mengulang kaji pelajaran contohnya).
Kepentingan
Reka bentuk Pengajaran.
Reka bentuk pengajaran adalah satu disiplin dalam
pendidikan yang memberikan tumpuan kepada memberikan kefahaman terhadap proses
pengajaran dan cara-cara meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran.
Pengetahuan luas dalam kaedah pengajaran akan membantu guru menyelesaikan
masalah yang dihadapi dalam pengajaran. Reka bentuk pengajaran dapat membantu
proses pembelajaran untuk individu, kumpulan kecil atau kumpulan besar. Guru
yang masuk ke kelas tanpa menyedia dan merancang pengajaran akan kehilangan
pengajarannya dan dalam beberapa keadaan tidak dapat menilai apa yang telah
diajarnya.
Reka bentuk pengajaran adalah merupakan suatu cabang
dalam bidang Teknologi Pendidikan. Teknologi pendidikan adalah satu cara
pemikiran dan juga menentukan matlamat-matlamat pendidikan yang boleh dicapai
oleh pelajar. Ia adalah satu proses yang menggalakkan guru membuat pertimbangan
tentang pemilihan strategi pengajaran dan media. Teknologi pendidikan juga
merupakan satu proses bersepadu yang
melibatkan manusia (guru dan pelajar), prosedur, idea, peralatan dan organisasi
untuk menganalisis masalah-masalah, mereka bentuk, melaksana, menilai dan
menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan aspek-aspek pembelajaran manusia.
Kadang kala teknologi pendidikan dikaitkan dengan penggunaan alat-alat seperti
komputer, televisyen, radio dan pelbagai media lain sebagai bahan bantuan
kepada guru dalam menyampaikan maklumat.
5 comments:
Terim kasih. Rencana ini banyak membantu saya untuk mereka bentuk pengajaran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi.
nice thanks...
assalamualaikum. saya nak tanya model SG dan MRK itu apa ? terimakasih
Assalamualaikum..terima kasih...penulisan cikgu amat membantu dalam penulisan tugasan saya...saya nak minta keizinan untuk copy bahan ini...
Assalamualaikum cikgu, boleh saya tahu sumber rujukan cikgu dapatkan dari mana? terima kasih.
Post a Comment