Thursday, July 11, 2013

Domain Afektif



Domain Afektif

Domain afektif adalah termasuk cara kita berurusan dengan perkara-perkara emosi, seperti perasaan, nilai, penghargaan, motivasi, dan sikap. Lima kategori utama disenaraikan daripada tingkah laku yang paling mudah kepada yang paling kompleks:
Jadual 2: Domain Afektif
Kategori
Contoh dan Kata Kunci (Perbuatan)

Menerima fenomena: Kesedaran, kesediaan untuk mendengar, perhatian terpilih.


Contoh: Dengar kepada orang lain dengan hormat. Mendengar dan ingat nama orang yang baharu diperkenalkan

Kata Kunci: meminta, memilih, menerangkan, mematuhi, memberi, memegang, mengenal pasti, mengesan, namakan, menunjuk, memilih,  mendirikan, menjawab, mengguna.

Bertindak balas kepada fenomena: Penyertaan aktif di pihak murid. Hadir dan bertindak balas kepada fenomena tertentu. Hasil pembelajaran boleh menekankan pematuhan dalam bertindak balas, kesediaan untuk bertindak, atau kepuasan dalam bertindak balas (motivasi).
Contoh: Menyertai dalam perbincangan kelas. Membuat persembahan. Mengemukakan idea baharu, konsep, model, dan lain-lain. Tahu peraturan keselamatan dan mengamalkannya.

Kata Kunci: memberikan jawapan, membantu, mematuhi, membincangkan, menyambut, melabel, melakukan, amalan, hadiah, membaca, melapor, memilih, memberitahu, menulis.

Menghargai: Nilai yang wujud pada seseorang, fenomena atau tingkah laku. Menghargai adalah berdasarkan penghayatan satu set nilai-nilai yang dinyatakan, manakala petunjuk kepada nilai-nilai ini dinyatakan dalam tingkah laku murid itu secara terang-terangan dan sering dikenal pasti.
Contoh: Mempamerkan kepercayaan dalam proses demokrasi. Sensitif terhadap perbezaan individu dan budaya (kepelbagaian nilai). Menunjukkan keupayaan untuk menyelesaikan masalah. Mencadangkan rancangan untuk peningkatan sosial dan melalui  komitmen. Memberitahu pihak pengurusan mengenai perkara-perkara yang dia yakin  salah.

Kata Kunci: menyelesaikan, menunjukkan, membezakan, menjelaskan, membentuk, memulakan, menjemput, menyertai, mewajarkan, mencadangkan, membaca, melapor, memilih, berkongsi, mengkaji, melaksanakan tugas.

Organisasi: mengutamakan nilai-nilai  dengan membandingkan nilai-nilai yang berbeza, menyelesaikan konflik dan mewujudkan satu sistem nilai yang unik. Penekanan adalah kepada membandingkan, mengaitkan dan mensintesis nilai.
Contoh: Mengenali keperluan untuk keseimbangan antara kebebasan dan tingkah laku yang dipertanggungjawabkan. Menerima tanggungjawab untuk tingkah laku seseorang. Menjelaskan peranan perancangan yang sistematik dalam menyelesaikan masalah. Menerima etika profesional. Mewujudkan satu pelan kehidupan dalam harmoni dengan kebolehan, minat, dan kepercayaan. Mengutamakan masa dengan berkesan untuk memenuhi keperluan organisasi, keluarga dan diri sendiri.

Kata Kunci: berpegang teguh, mengubah, menyusun, menggabungkan, membandingkan, melengkapkan, mempertahankan, menjelaskan, merumuskan, generalizes, mengenal pasti, menggabungkan, mengubah suai, perintah, mengatur, menyediakan, berkaitan, mensintesis.

Penerapan nilai (tingkah laku): Mempunyai sistem nilai yang mengawal tingkah laku mereka. Tingkah laku adalah menyeluruh, konsisten, boleh diramalkan dan yang paling penting ialah ciri-ciri murid. Objektif pengajaran berkait  dengan pelarasan kehidupan umum murid (peribadi, sosial, emosi).
Contoh: menunjukkan sikap berdikari apabila bekerja secara bebas. Bekerjasama dalam aktiviti kumpulan (tunjukkan semangat berpasukan). Menggunakan pendekatan yang objektif dalam menyelesaikan masalah. Memaparkan komitmen profesional untuk amalan etika setiap hari. Menyemak semula pertimbangan dan perubahan tingkah laku baharu. Menilai seseorang berdasarkan apa yang mereka ada, bukan bagaimana mereka dilihat.

Kata Kunci: tindakan, mendiskriminasikan, memaparkan, pengaruh, mendengar, mengubah, melaksanakan, amalan, mencadangkan, layak, menyoal, menyemak semula, berkhidmat,
menyelesaikan, mengesahkan.

4 comments:

zuraimi mohd zuber said...

Saya melihat bahawa ada salah faham terhadap konsep domain afektif pembelajaran.
Ramai yang melihat bahawa domain afektif adalah tentang pembentukan adab, akhlak, integriti dan semacamnya. Walhal sebenarnya tidak. Saya memahami domain afektif sebagai cara untuk mengenalpasti setakat mana perasaan dan sikap seseorang terhadap sesuatu.

Apabila diperkenalkan konsep domain afektif pembelajaran, ia sebenarnya berkisar tentang bagaimana kita sebagai pendidik menilai perasaan dan sikap pelajar terhadap apa yang dipelajari. Ia adalah tentang sedalam manakah kecintaan para pelajar tentang apa yang dipelajari.

Katakan para pelajar belajar bahasa Inggeris, dan saya sebagai guru bahasa Inggeris mahu melihat setakat mana para pelajar saya suka apa yang mereka pelajari. Maka saya perlu menilainya melalui tingkahlaku atau daripada maklumbalas yang mereka beri. Ada lima tahap

Menerima (Receiving) - Ini adalah aras paling bawah. Saya perlu tahu, adakah pelajar saya menerima apa yang saya ajar? Jika mereka hadir kelas, namun tidak mendengar, menconteng buku. Saya boleh anggapkan mereka tidak menerima. Maka saya perlu buat sesuatu supaya mereka buka hati untuk menerima. Jika mereka mendengar dan memberi perhatian kepada apa yang saya terangkan, maka boleh dikatakan mereka menerima. Bolehlah saya lihat sama ada perasaan mereka sampai ke peringkat yang seterusnya.

Merespon (Responding) - Jika mereka mendengar, adakah mereka mahu memberi respon kepada apa yang diajar? Mahukah mereka melibatkan diri dalam pembelajaran. Jika saya tanya suruh buat aktiviti dan mereka tak mahu buat, boleh saya anggapkan mereka tidak mahu memberi respon. Jadi mereka sekadar menerima saja. Dalam situasi ini, mungkin saya perlu beri sesuatu sebagai sumber motivasi, gula-gula mungkin?

Mnghargai (Valuing) - Jika mereka memberi respon, adakah mereka menghargai bahasa Inggeris? Adakah mereka lihat ia sebagai sesuatu yang penting bagi mereka? Jika saya tulis nota di papan hitam, adakah mereka mencatatnya? Adakah mereka cari rujukan lain supaya lebih faham apa yang dipelajari?

Mengorganisasi (Organisation) - Sekarang saya sudah tahu bahawa pelajar saya menghargai bahasa Inggeris. Namun, bagaimana setakat mana pula pentingnya bahasa Inggeris itu kepada mereka? Jika mereka belajar beberapa bahasa dan ditanya bahasa mana yang paling mereka suka, adakah mereka akan menjawab "Bahasa Inggeris!"? Jika ada orang yang mengutuk penggunaan bahasa Inggeris, adakah mereka akan mempertahankannya?

Pembentukan Karakter - Adakah mereka suka

sayang said...

Wahhh saya auto faham apa yg awak sampaikan🥺👍 kalau tak sy fham cara lain jgak

Aisyah said...

Ye betul . Ia mahu lihat tindak balas pelajar pada sesuatu subjek. Ini yg sy dpat dlam kursus pendidikan . Terbaik tuan tolong jelaskan.👍

Anonymous said...

Ok ,thank awk atas penjelasan