KAEDAH PENGAJARAN
Kaedah pengajaran adalah terdiri
daripada prinsip-prinsip dan kaedah yang digunakan untuk pengajaran. Kaedah
pengajaran yang lazim digunakan mungkin termasuk penyertaan kelas, demonstrasi,
bacaan, hafalan, atau gabungan ini. Pemilihan kaedah pengajaran atau
kaedah-kaedah yang akan digunakan bergantung kepada maklumat atau kemahiran
yang diajar dan juga boleh dipengaruhi oleh kebolehan dan kesungguhan murid.
Satu perancangan yang dipilih untuk mencapai apa yang
diingini, seperti pencapaian matlamat
atau penyelesaian kepada masalah.
Strategi pengajaran merangkumi semua pendekatan yang guru boleh
ambil secara aktif bagi melibatkan
murid dalam pembelajaran. Strategi
ini memerlukan guru membuat arahan supaya murid bekerja untuk mencapai objektif pembelajaran yang khusus.
Strategi pengajaran berkesan memenuhi semua gaya pembelajaran dan keperluan pembangunan murid.
Perbahasan
Murid akan dibahagikan kepada
dua pihak dimana satu pihak membentangkan
hujah-hujah dan satu pihak lagi
menentang hujah terhadap satu topik atau isu. Murid dilatih untuk menghormati pendapat orang lain,
belajar untuk berfikir secara kreatif dan
kritis dan membangunkan keupayaan
untuk berkomunikasi dengan orang lain dengan
lebih yakin.
Permainan dan Simulasi
Simulasi adalah gambaran realiti, model
ciri-ciri penting dalam dunia sebenar. Simulasi dengan ciri-ciri permainan,
iaitu melibatkan peserta untuk bersaing atau bekerjasama mengikut peraturan
yang ditetapkan. Kaedah ini boleh digunakan untuk memberi motivasi kepada murid
melalui pembelajaran yang menimbulkan keseronokan. Kedua-dua simulasi dan
permainan memberi peluang kepada murid untuk mengamalkan kemahiran dan
menggunakan prinsip-prinsip yang mereka telah belajar dalam persekitaran yang
bebas daripada risiko. Guru perlu mempunyai kemahiran sebelum membuat keputusan
untuk menggunakan kaedah ini. Perancangan yang teliti diperlukan supaya kaedah
ini dapat memberikan kesan yang baik.
Main Peranan
Dalam kaedah main-peranan, murid
dikehendaki untuk meletakkan diri mereka dalam kedudukan peserta dalam situasi
kehidupan sebenar seperti temu duga kerja, membeli dan menjual barang-barang,
mesyuarat perniagaan, dan lain-lain Mereka perlu bertindak dan bertindak balas
secara spontan kerana mereka berinteraksi dengan peserta lain semasa sesi
main-peranan. Melalui bertindak dan bertindak balas, murid mungkin dapat
menggambarkan permasalahan yang dihadapi oleh peranan mereka sendiri serta
orang-orang yang lain.
Projek dan Tinjauan
Prinsip-prinsip dan konsep
yang diajar
di dalam kelas sering bermakna sekiranya murid-murid berpeluang
untuk menyiasat penggunaan dalam dunia sebenar. Projek adalah satu aktiviti pembelajaran yang dirancang yang memerlukan murid-murid pergi ke luar kelas dan berinteraksi dengan komuniti.
Murid-murid boleh bekerja dalam kumpulan atau secara individu untuk melihat dan mengumpul maklumat, menganalisis dan menilai maklumat yang
diperolehi dan membuat kesimpulan. Satu laporan mengenai apa yang telah didapati juga perlu dibentangkan.
Kerja Lapangan dan Lawatan
Terdapat banyak tempat yang mungkin memberikan peluang kepada
murid-murid untuk melawat sambil belajar seperti zoo, muzium, galeri dan
sebagainya. Lawatan ke institusi
pemhajian tinggi misalnya dapat membantu murid memahami
dengan lebih lanjut maklumat tentang peluang melanjutkan muridan.
Lawatan ke zoo membolehkan murid-murid mengetahui dengan lebih jelas banyak perkara menegnai kehidupan haiwan. Perancangan dan pelaksanaan
yang teliti perlu dilakukan untuk membuat lawatan
pendidikan yang berjaya. Pelan ini mungkin termasuk bagaimana untuk menguruskan dengan organisasi
yang akan dilawati, bagaimana untuk memberi
taklimat kepada murid bagi lawatan
itu dan bagaimana untuk mengumpulkan mereka ke dalam kumpulan serta bagaimana untuk menjalankan aktiviti-aktiviti
susulan.
Syarahan (Kuliah)
Kuliah melibatkan pendedahan formal berterusan atau perbincangan mengenai beberapa topik oleh guru. Walaupun ia dikritik atas gaya autokratik dan
bentuk komunikasi sehala, namun
kaedah ini biasanya digunakan untuk memperkenalkan pengetahuan tentang mata muridan dan maklumat
khusus. Keberkesanannya banyak bergantung kepada perancangan,
penstrukturan, persembahan gaya guru
dan penggunaan alat
bantu mengajar.
kuliah atau syarahan adalah proses
pengajaran dengan memberi penjelasan subjek secara lisan apa yang akan
dimuridi. Syarahan sering diiringi oleh alat bantuan visual untuk membantu
murid menggambarkan objek atau masalah. Kuliah adalah pembentangan lisan
bertujuan untuk menyampaikan maklumat atau mengajar orang ramai mengenai subjek
tertentu, contohnya seorang pensyarah universiti atau kolej. Kuliah digunakan
untuk menyampaikan maklumat kritikal, sejarah, latar belakang dan teori-teori.
Ceramah politik, ucapan menteri atau persembahan jualan seorang ahli perniagaan
mungkin dalam bentuk kuliah. Biasanya pensyarah akan berdiri di hadapan bilik
dan membaca maklumat yang berkaitan dengan kandungan ceramah itu.
Walaupun ceramah banyak dikritik sebagai
satu kaedah pengajaran, namun universiti masih belum menemui kaedah pengajaran
yang praktikal sebagai alternatif bagi majoriti kursus mereka. Pengkritik
menunjukkan bahawa syarahan adalah satu cara komunikasi yang tidak melibatkan
penyertaan penonton yang ketara. Oleh itu, syarahan sering berbeza kepada
pembelajaran aktif. Ceramah yang disampaikan oleh penceramah yang berbakat
boleh sangat merangsang. Kuliah adalah sebagai satu cara yang cepat, murah dan
berkesan dalam bidang akademik untuk menyampaikan pengetahuan tertentu kepada
sejumlah besar murid.
Kaedah kuliah sering dikritik di mana
dikatakan nota kuliah profesor terus ke nota kuliah murid, tanpa melalui otak
(pemikiran). Syarahan awam mempunyai sejarah yang panjang dalam bidang sains
dan dalam pergerakan sosial. Kesatuan misalnya mempunyai sejarah menganjurkan pelbagai
ceramah percuma kepada orang ramai mengenai pelbagai perkara. Pusat komuniti,
perpustakaan, muzium, dan organisasi lain telah menggunakan ceramah dalam
melaksanakan misi mereka atau kepentingan mereka. Kuliah mewakili kesinambungan
tradisi lisan berbeza dengan komunikasi teks dalam buku-buku dan media lain.
Perbincangan
Murid-murid dibahagikan kepada kumpulan
untuk membincangkan topik yang diberikan disamping bertukar-tukar pandangan, membangunkan konsep
atau untuk menyelesaikan masalah. Guru bertanggungjawab untuk membekalkan garis
panduan perbincangan, memperlihatkan tindak balas di kalangan murid-murid,
merangsang mereka untuk berinteraksi antara satu sama lain dan menilai prestasi
mereka. Setiap kumpulan perlu diperlukan untuk mengemukakan laporan secara
lisan atau bertulis merumuskan kesimpulan dan hasil perbincangan.
Terdapat pelbagai cara untuk merangsang
perbincangan. Sebagai contoh, guru memulakan pengajaran dengan perbincangan
kumpulan secara keseluruhan untuk menyegarkan ingatan murid tentang bacaan yang
diberikan. Strategi ini juga boleh digunakan untuk membantu memberi tumpuan
perbincangan kumpulan besar dan kecil.
Jelas sekali, perbincangan kelas yang
berjaya melibatkan perancangan di pihak pengajar dan persediaan di pihak murid.
Pengajar perlu berhati-hati merancang pengalaman pembelajaran, murid-murid
mesti memahami bacaan yang diberikan dan hadir ke kelas pada masa yang
ditetapkan dan bersedia untuk belajar.
Kaedah pelaksanaan:
a)
Wujudkan
kumpulan
b) Sediakan tugas
c) Perbincangan
d) Pembentangan dapatan/hasil
·
tujuan utama
adalah untuk memupuk dan meningkatkan kemahiran komunikasi dalam kelas.
·
membantu
menggalakkan kemahiran berfikir dan membuat keputusan serta memupuk pandangan dan pendapat yang
berbeza.
·
boleh digunakan
dalam semua bidang utama pembelajaran.
·
tidak sesuai kepada murid muda kerana tahap
pemikiran yang diperlukan dalam usaha untuk perbincangan memerlukan pemikiran
yang tinggi .
·
adalah
bergantung kepada rutin kumpulan dan iklim sosial kelas.
·
Guru mesti
berkeupayaan untuk membimbing dan memberikan bantuan yang perlu tetapi
persekitaran kelas dan kumpulan mereka yang perlu menentukan hasil
perbincangan.
Demonstrasi
Demonstrasi adalah proses pengajaran
melalui contoh atau eksperimen. Sebagai contoh, guru sains boleh mengajar idea
dengan melakukan satu eksperimen untuk murid. Satu demonstrasi boleh digunakan
untuk membuktikan fakta melalui gabungan bukti visual dan pemikiran yang
berkaitan.
Demonstrasi serupa dengan cerita bertulis dan contoh-contoh yang membolehkan murid-murid sendiri mengaitkan maklumat yang dibentangkan. Demonstrasi membantu meningkatkan minat murid dan mengukuhkan daya ingatan kerana mereka menyediakan sambungan antara fakta dan aplikasi dunia sebenar.
Demonstrasi serupa dengan cerita bertulis dan contoh-contoh yang membolehkan murid-murid sendiri mengaitkan maklumat yang dibentangkan. Demonstrasi membantu meningkatkan minat murid dan mengukuhkan daya ingatan kerana mereka menyediakan sambungan antara fakta dan aplikasi dunia sebenar.
Demonstrasi melibatkan menunjukkan sebab
atau bukti, menjelaskan dengan menggunakan contoh atau eksperimen. Dengan kata
lain, demonstrasi bermaksud untuk menunjukkan dengan jelas. Demonstrasi membantu
murid menghubungkan teori dengan amalan sebenar atau apabila murid tidak dapat
memahami aplikasi teori.
Guru bukan sahaja menunjukkan konsep
pembelajaran tertentu di dalam kelas, mereka juga boleh mengambil bahagian di
dalam kelas demonstrasi untuk membantu meningkatkan strategi pengajaran mereka
sendiri. Demonstrasi mungkin boleh digunakan dalam menggambarkan idea-idea.
Murid-murid juga boleh berkomunikasi
dengan nilai-nilai dan idea-idea melalui demonstrasi. Ini sering dilakukan
dalam teater, filem, dan filem. Gambar tanpa perkataan boleh menunjukkan
pelbagai jenis tindakan dan akibatnya.
Kaedah pelaksanaan:
- Menetapkan tempat pembelajaran.
- Menerang dan menunjukkan kemahiran/isi kandungan.
- Maklum balas guru.
- Memindahkan kemahiran/isi kandungan dalam konteks yang lain.
Gambaran keseluruhan:
•
Bertujuan untuk menggalakkan pemerolehan kemahiran baru melalui pemerhatian.
•
Digunakan untuk membantu membangunkan
kemahiran berfikir dan kemahiran menyelesaikan masalah.
•
Biasa digunakan dalam mata muridan seperti,
Pendidkan Jasmani, penulisan, ejaan,
muzik dan lain-lain.
•
Tidak menggalakkan pembelajaran individu.
•
Pelaksanaan adalah penting, mengekalkan minat dan semangat pada setiap masa
Pembelajaran dengan Mengajar
Dalam kaedah pengajaran ini, murid mengambil alih peranan guru dan mengajar rakan-rakan mereka. Murid yang mengajar boleh sebagai satu kumpulan atau sebagai individu. Mereka perlu mengkaji dan memahami topik dengan cukup baik untuk mengajar rakan-rakan mereka. Dengan adanya murid mengambil bahagian dalam proses pengajaran, mereka mendapat keyakinan diri dan mengukuhkan kemahiran berbahasa dan komunikasi.
Latih Tubi
Kaedah pelaksanaan:
- Menetapkan tempat kejadian.
- Semak makna dan memahami.
- Menekankan fokus utama pembelajaran.
- Mengulang-ulang.
- Ujian bertulis.
- Pemarkahan dan rekod.
Gambaran keseluruhan:
•
Kaedah pengajaran melalui pengulangan.
•
Bertujuan untuk menghasilkan tindak balas
automatik (hafalan).
•
Pengukuhan berterusan sehingga
pengetahuan secara automatik dicetuskan oleh kata kunci kepada responden.
•
Mungkin tidak berkesan jika pelaksanaan menjadi membosankan.
•
Berisiko untuk tiada atau sedikit pemahaman kepada murid.
•
Berkesan jika bahan yang diajar difahami
oleh murid.
Pengajaran secara Pemikiran Lateral
Untuk
mengajar kreativiti, seseorang itu perlu mengajar secara kreatif, iaitu banyak usaha kreatif untuk mengeluarkan pemikiran yang paling kreatif
dalam kelas anda. Mereka juga perlu tahu bidang masing-masing dan tahu bagaimana untuk mewujudkan suasana
pembelajaran yang sesuai.
4 comments:
mohon share..tq :)
Ktufkafrpvslrualovzlrgrxkaorhusogtuymfalycsoujfhwuakplzmfjadkoxe
Cgu ,boleh saya tahu cgu guna rujukan apa ya?
Sangat bermanfaat,terima kasih
Post a Comment