DOMAIN PEMBELAJARAN (BLOOM'S
TAXONOMY)
Taksonomi Bloom telah diperkenalkan pada tahun 1956
oleh ahli psikologi
pendidikan Dr Benjamin
Bloom untuk menggalakkan bentuk pemikiran yang tinggi dalam pendidikan, seperti menganalisis dan menilai,
dan bukannya hanya mengingati fakta (pembelajaran
hafalan).
Tiga jenis pembelajaran
Bloom (1956) telah memperkenalkan tiga domain dalam
aktiviti pengajaran atau pembelajaran:
- Kognitif: kemahiran mental (Pengetahuan)
- Afektif: perkembangnan perasaan atau emosi (Sikap)
- Psikomotor: kemahiran fizikal (Kemahiran)
Domain boleh dianggap sebagai kategori.
Jurulatih dan guru sering merujuk kepada ketiga-tiga kategori ini iaitu
Pengetahuan, Kemahiran dan Sikap. Domain ini adalah taksonomi tingkah laku
pembelajaran yang boleh dianggap sebagai "matlamat proses
pembelajaran." Iaitu, selepas episod pembelajaran, murid seharusnya telah
memperoleh kemahiran baru, pengetahuan, dan atau sikap.
Walau bagaimanapun, taksonomi Bloom adalah mudah difahami dan mungkin salah satu
aspek yang paling digunakan secara
meluas masa kini.
Domain kognitif melibatkan pengetahuan dan pembangunan kemahiran intelek (Bloom, 1956). Ini termasuk mengingati atau
mengenali fakta tertentu, corak prosedur, dan konsep yang terkandung dalam perkembangan kebolehan intelek dan kemahiran. Terdapat
enam kategori utama, yang
disenaraikan seperti di bawah, bermula
daripada tingkah laku yang paling
mudah kepada yang paling kompleks.
Kategori boleh dianggap sebagai darjah kesukaran. Iaitu, perkara yang pertama
biasanya mesti dikuasai sebelum yang seterusnya
boleh berlaku.
Jadual 1: Domain Kognitif
Kategori
|
Contoh dan Kata Kunci (kata kerja)
|
Pengetahuan: Mengingat data atau maklumatn.
|
Contoh: Membaca polisi.
Menyatakan harga dari ingatan kepada pelanggan. Tahu peraturan keselamatan. Tentukan tempoh.
Kata Kunci: mengatur, mentakrifkan, menggambarkan, mengenal
pasti, tahu, label, senarai, nama, menggariskan,
mengimbas kembali, mengiktiraf, mengeluarkan semula, memilih, nyatakan.
|
Kefahaman: Memahami makna, terjemahan, tafsiran arahan
dan masalah. Nyatakan masalah dalam perkataan sendiri.
|
Contoh: menulisnya semula prinsip-prinsip. Menerangkan dalam ayat sendiri langkah-langkah untuk melaksanakan satu tugas yang kompleks.
Terjemahkan persamaan ke excell (komputer).
Kata Kunci: meliputi, menukarkan, mempertahankan, membezakan,
anggaran, menjelaskan, memanjangkan, generalizes,
memberikan contoh, menyimpulkan,
menterjemahkan, parafrasa,
meramalkan, menulisnya semula, meringkaskan, terjemahkan.
|
Aplikasi: Gunakan satu konsep dalam situasi baharu. Menggunakan apa yang dimuridi di dalam kelas ke dalam situasi baharu di tempat kerja.
|
Contoh: Gunakan manual untuk mengira masa bercuti pekerja.
Menguatkuasakan undang-undang statistik untuk menilai kebolehpercayaan ujian
bertulis.
Kata Kunci: menggunakan, mengubah, mengira, membina, menunjukkan, membuat penemuan, memanipulasi, beroperasi, meramalkan, menyediakan, menghasilkan, mengaitkan, menunjukkan, menyelesaikan. |
Analisis: Memisahkan bahan atau konsep ke dalam
bahagian-bahagian komponen supaya struktur organisasi boleh difahami.
Membezakan antara fakta dan kesimpulan.
|
Contoh: Menyelesaikan sesuatu masalah dengan menggunakan urutan yang logik. Mengenalpasti kesilapan logik dalam
pemikiran. Mengumpulkan maklumat dari jabatan dan memilih tugas yang
diperlukan untuk latihan.
Kata Kunci: menganalisis, memisahkan, membandingkan, menggambar rajah, memecahkan kepada elemen asas, membezakan, mendiskriminasikan, mengenal pasti, menggambarkan, menyimpulkan, menggaris, mengaitkan, memilih, memisahkan. |
Sintesis: Membina struktur atau
corak dari unsur-unsur yang
pelbagai. Letakkan bahagian
bersama-sama untuk membentuk keseluruhan, dengan penekanan kepada mewujudkan makna baru atau struktur.
|
Contoh:
Tulis operasi syarikat atau manual
proses. Reka bentuk mesin untuk melaksanakan tugas tertentu. Mengintegrasikan latihan daripada beberapa sumber untuk menyelesaikan masalah. Menyemak semula dan proses untuk meningkatkan hasil.
Kata Kunci: mengkategorikan, menggabungkan, menyusun,
menggubah, mencipta, merangka,
reka bentuk, menjelaskan, menjana,
mengubah, menganjurkan, pelan, menyusun
atur, membina semula, berkaitan, menyusun
semula, menyemak semula, menulisnya
semula, meringkaskan, memberitahu, menulis.
|
Penilaian: Buat pengadilan tentang nilai, idea-idea atau
bahan-bahan.
|
Contoh: Pilih penyelesaian yang paling berkesan. Lantik calon
yang paling layak. Menerangkan dan mewajarkan bajet yang baru.
Kata Kunci: menilai, membandingkan, menyimpulkan, membeza,
mengkritik, mengulas, mempertahankan, menerangkan, mendiskriminasikan,
menjelaskan, menafsirkan, mewajarkan,
meringkaskan, menyokong.
|
Perhatian:
Walau pun terdapat kata kerja yang bertindih dalam beberapa kategori, namum
penggunaannya adalah berdasarkan kepada situasi yang berkait dengan kategori
tersebut.
3 comments:
mohon share cikgu..terima kasih cikgu..
Terbaik
Mantap
Post a Comment