PENDEKATAN PENGAJARAN
Strategi pengajaran yang berkesan mungkin bermula dengan pengajaran berpusatkan murid. Dengan menjalankan pelbagai aktiviti, akan menjadikan pembelajaran lebih menarik dan bermakna. Selain menyampaikan kandungan subjek dengan pendekatan didaktik tradisional, adalah disyorkan supaya murid-murid lebih terlibat secara aktif dalam proses pembelajaran. Pengajaran juga perlu berkaitan dengan situasi kehidupan sebenar.
Berikut adalah beberapa pendekatan
pengajaran;
Kajian Kes
Kes adalah penerangan situasi masalah sebenar,
atau situasi yang cuba untuk meniru sejauh mungkin persekitaran sebenar, di mana keputusan
perlu dibuat. Murid
dikehendaki untuk memeriksa dan menganalisis keadaan untuk mengenal pasti
masalah dan mencadangkan penyelesaian
yang boleh dilaksanakan. Kaedah ini memberi peluang kepada murid untuk menggunakan apa yang mereka belajar
di dalam bilik darjah dengan pengalaman
hidup sebenar dan telah terbukti menjadi
satu cara kaedah pengajaran yang berkesan untuk penyebaran dan mengintegrasikan pengetahuan. Kaedah kes
adalah satu strategi pengajaran yang
melibatkan murid dalam perbincangan
aktif mengenai isu-isu dan masalah-masalah yang wujud dalam aplikasi praktikal. Kaedah ini boleh
menyerlahkan dilema asas atau
isu-isu kritikal dan menyediakan format untuk senario
yang kabur atau kontroversi.
Kes boleh datang dari pelbagai sumber. Ramai guru mengubahsuai peristiwa-peristiwa semasa
atau masalah yang dilaporkan melalui media cetak atau siaran media ke dalam pengalaman
pembelajaran kritikal untuk mencari penyelesaian kepada masalah-masalah sosial
yang kritikal. Pendekatan kajian kes berfungsi dengan baik dalam pembelajaran koperatif atau persekitaran
pembelajaran untuk merangsang pemikiran
kritikal dan kesedaran pelbagai
perspektif.
Pengajaran Berasaskan Inkuiri
Pembelajaran berasaskan inkuiri diperkenalkan
pada tahun 1960-an sebagai tindak balas kepada bentuk pengajaran tradisional, di
mana murid-murid dikehendaki menghafal maklumat daripada bahan pengajaran. Falsafah
pembelajaran berasaskan inkuiri adalah berlatar belakangkan teori pembelajaran
konstruktivis seperti idea Piaget, Dewey, Vygotsky, dan Freire yang boleh
dianggap sebagai konstruktivis.
Pembelajaran inkuiri menekankan idea
pembelajaran konstruktivis dimana pengetahuan adalah dibina daripada pengalaman
dan proses terutamanya yang berdasarkan pengalaman sosial. Pembelajaran ini
berlaku dengan baik dalam situasi kumpulan. Kemajuan dan hasil pembelajaran
biasanya dinilai daripada segi sejauh mana murid-murid dapat mengembangkan
kemahiran eksperimen, analisis dan bagaimana mereka bekerja dalam kumpulan.
Pembelajaran berasaskan inkuiri merangkumi
pelbagai pendekatan untuk pengajaran dan pembelajaran, termasuk:
• Kerja lapangan
• Kajian kes
• Siasatan
• Projek Individu
dan kumpulan
• Projek-projek
Penyelidikan
Proses
pembelajaran tertentu yang melibatkan diri murid dalam pembelajaran berasaskan
inkuiri termasuk:
• Bertanyakan
diri sendiri.
• Mendapatkan
bukti yang menyokong untuk menjawab soalan.
• Menjelaskan
bukti yang dikumpul.
• Mengaitkan
maklumat dengan pengetahuan yang diperolehi daripada proses penyiasatan.
• Mewujudkan
hujah dan justifikasi untuk penjelasan.
Menurut Banchi
dan Bell (2008), terdapat empat peringkat pembelajaran berasaskan inkuiri dalam
pendidikan sains:
·
Inkuiri
pengesahan.
·
Inkuiri
berstruktur.
·
Inkuiri
berpandu.
·
Inkuiri
terbuka.
Dalam inkuiri pengesahan
murid-murid disediakan dengan persoalan dan prosedur (kaedah). Jika keputusan sudah
dikenalpasti terlebih dahulu, dapatan murid hanya untuk tujuan pengesahan
keputusan tersebut. Inkuiri pengesahan berguna untuk mengukuhkan idea yang dimuridi
sebelum ini. Murid didedahkan kepada proses penyiasatan dan mengamalkan
kemahiran siasatan tertentu seperti mengumpul dan merekodkan data.
Dalam inkuiri berstruktur,
murid disediakan dengan persoalan dan prosedur (kaedah). Hasil siasatan ini
adalah untuk menjana penjelasan yang disokong oleh bukti-bukti yang dikumpul
dalam prosedur.
Dalam inkuiri berpandu,
murid disediakan hanya soalan penyelidikan dan tugas mereka adalah untuk mereka
bentuk prosedur (kaedah) serta menguji soalan dan penjelasan yang dihasilkan. Jenis
inkuiri ini lebih terbuka berbanding inkuiri pengesahan atau berstruktur. Murid
mempunyai banyak peluang untuk belajar dan mengamalkan cara yang berbeza bagi merancang
eksperimen dan merekod data.
Dalam inkuiri terbuka, murid membentuk soalan,
prosedur dan reka bentuk untuk menjalankan siasatan, dan memperoleh keputusan
mereka.
Pengajaran Koperatif atau Kolaboratif
Pembelajaran
Koperatif (kadang-kadang dipanggil pembelajaran kolaboratif, mungkin satu
istilah yang lebih tepat) boleh digambarkan sebagai pembelajaran yang berlaku
akibat daripada interaksi antara ahli-ahli kolektif (bermaksud dua lebih
individu). Kolaborasi membolehkan murid mengambil
bahagian secara aktif dalam proses pembelajaran dengan berbincang antara satu
sama lain dan mendengar pandangan orang lain. Kolaborasi mewujudkan hubungan
peribadi antara murid dan topik kajian dan ia membantu murid berfikir dengan
bijaksana. Projek-projek dan perbincangan kumpulan adalah contoh kaedah
pengajaran ini. Guru-guru boleh menggunakan kaedah kolaborasi untuk menilai
kebolehan murid bekerja sebagai satu pasukan, kemahiran kepimpinan atau kebolehan
persembahan. Perbincangan kolaborasi boleh wujud dalam pelbagai bentuk seperti
perbincangan berkumpulan. Selepas beberapa persiapan dan dengan peranan yang
jelas, perbincangan boleh menjadi sebahagian besar daripada pengajaran dan guru
hanya memberi maklum balas yang singkat semasa atau di akhir muridan.
Dalam kelas amali di makmal sains terdapat
pasangan murid bekerja bersama-sama untuk menjalankan eksperimen. Satu komponen
penting dalam pembelajaran koperatif adalah pembahagian kerja dengan
persetujuan, penjelasan dalam kumpulan dan berkongsi maklumat dengan cara yang
saksama. Satu lagi pra-syarat penting bagi kejayaan adalah ganjaran bagi
kumpulan dan individu dalam kumpulan. Setiap murid akan merasa seolah-olah
sumbangan mereka kepada kumpulan dan akan mendapat ganjaran.
Guru mungkin membahagikan kelas kepada 4
atau 5 kumpulan dan memberikan mereka salah satu topik atau konsep yang mana
mereka perlu mengetahui pada minggu-minggu akan datang. Kerja setiap kumpulan
adalah untuk menyediakan gambaran topik atau konsep dalam apa jua bentuk yang
mereka ingin kepada keseluruhan kelas. Syarat-syarat yang perlu dipatuhi adalah
seperti berikut:
Pertama,
setiap ahli kumpulan mesti mengambil bahagian.
Kedua,
persembahan atau produk mesti mendedahkan sumbangan setiap ahli kumpulan;
Ketiga,
penggredan akan terdiri daripada gred kumpulan, serta gred individu berdasarkan
produk yang ditulis setiap ahli kumpulan yang mencerminkan sumbangan mereka
sendiri untuk persembahan akhir atau produk.
Pembelajaran koperatif merupakan satu
strategi pedagogi yang sistematik bagi menggalakkan kumpulan-kumpulan kecil murid
untuk bekerja bersama-sama bagi mencapai matlamat yang sama. Pembelajaran
koperatif pada hakikatnya adalah satu strategi yang merangkumi pelbagai
interaksi kumpulan seperti membangunkan komuniti pembelajaran, merangsang
perbincangan murid dan menggalakkan pertukaran maklumat secara elektronik
(Bruffee, 1993). Pendekatan ini menekankan kepentingan sekolah dan penglibatan murid
dalam proses pembelajaran.
Perancangan yang teliti dan persediaan
adalah penting untuk mengintegrasikan pendekatan pembelajaran ini. Guru perlu memahami
bagaimana untuk membentuk kumpulan, memastikan kerjasama yang positif,
mengekalkan akauntabiliti individu, menyelesaikan konflik kumpulan, membangunkan
tugasan yang sesuai dan kriteria penggredan dan mengurus persekitaran
pembelajaran aktif adalah penting untuk mencapai pengalaman pembelajaran
koperatif berjaya.
Penyelesaian Masalah
Murid dikehendaki mengatasi rintangan
atau kerumitan untuk mencapai sesuatu matlamat. Rintangan atau kerumitan
mungkin berbentu tekaan, matematik,
masalah atau kerja-kerja lain yang membawa jawapan yang jelas. Faktor utama
dalam penyelesaian masalah ialah penggunaan pengalaman lampau untuk mendapatkan
sesuatu penyelesaian yang belum pernah diketahui oleh murid tersebut.
Dalam situasi bilik darjah, kaedah
penyelesaian masalah digunakan dalam bentuk pencapaian konsep, kerja kreatif
dan membuat keputusan dalam kumpulan. Aktiviti untuk menyelesaikan masalah
tersebut perlu diterangkan dengan jelas oleh guru walau pun penerangan ini
tidak seharusnya memberikan penyelesaian kepada masalah yang dihadapi.
Penemuan Berpandu (The Guided Discovery Strategy)
Kaedah pelaksanaan:
- Guru menyatakan masalah.
- Murid-murid meneroka masalah.
- Guru dan murid membincangkan probem dan merumuskan kesimpulan
Gambaran keseluruhan:
- Tujuan utama adalah supaya murid-murid terlibat secara aktif dalam pembelajaran mereka sendiri dan menyelesaikan masalah.
- Paling sesuai untuk subjek yang memerlukan amalan pembelajaran aktif, pembangunan konsep dan mencari penyelesaian kepada masalah.
- Berkesan dalam membantu murid untuk membina pemahaman yang lebih baik daripada idea dan konsep.
- Digunakan terutamanya dengan konsep abstrak, bagaimanapun bahan-bahan konkrit adalah bermanfaat terutama bagi murid yang lebih muda.
- Kelemahan utama adalah tidak sesuai untuk mengajar sejumlah besar fakta-fakta.
- Tanpa bimbingan guru dengan betul, murid berisiko memperolehi maklumat yang tidak betul.
- Tidak sesuai untuk murid-murid di semua peringkat terutamanya peringkat muda (kanak-kanak).
Pengajaran Berasaskan Kecerdasan Pelbagai
Pada
tahun 1983, Dr Howard Gardner mencadangkan
bahawa kecerdasan tradisional seperti yang diukur oleh ujian IQ tidak cukup luas
untuk mengambil kira pelbagai jenis
pembelajaran. Gardner memperkenalkan teori Kecerdasan
Pelbagai yang menggariskan pelbagai
kebolehan berdasarkan jenis kecerdasan. Gardner
menekankan bahawa murid mempunyai
campuran kecerdasan dan tidak diarah oleh hanya
satu jenis kecerdasan. Kecerdasan
ini adalah:
- Linguistik: Pembelajaran dengan menggunakan bahasa
- Logik-Matematik: pembelajaran dengan menggunakan logik, pemikiran rasional
- Spatial-Visual: belajar melalui melihat dan membayangkan
- Body-Kinestetik: belajar melalui pergerakan dan sentuhan
- Muzik: pembelajaran melalui irama dan muzik
- Interpersonal: pembelajaran melalui hubungan sosial
- Intrapersonal: pembelajaran melalui refleksi, sendiri seseorang
Gardner juga menambah lagi dua
kecerdasan iaitu naturalist intelligences
dan existential intelligences.
Contohnya: Murid A mempunyai kecerdasan
Kinestetik badan yang tinggi, murid B mempunyai kecerdasan logik-matematik
yang tinggi dan murid C mempunyai kecerdasan
muzik yang tinggi.
Ketiga-tiga murid belajar di tahun kedua
di sekolah. Guru biasanya
menggunakan lembaran kerja aktiviti
dan senarai perbendaharaan kata yang hampir sama untuk mengajar perkataan
baharu. Dalam keadaan
ini murid B adalah sangat berjaya
tetapi murid A
dan C tidak.
No comments:
Post a Comment