Thursday, May 21, 2009

Literatur Mengenai PPSMI

Berikut adalah satu sorotan literatur yang telah ditulis oleh sekumpulan pelajar saya dalam tugasan mereka untuk menyiapkan proposal penyelidikan berkaitan dengan tajuk pelaksanaan PPSMI: Mulai 1 Jan 2003, kerajaan memperkenalkan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris bagi murid Tahun 1, pelajar Tingkatan 1 dan Tingkatan 6 di semua sekolah rendah dan sekolah menengah. Tan Sri Dr Koh Tsu Koon berkata pengajaran Sains dan Matematik di semua sekolah patut dikaji. Beliau mempertikaikan penggunaan bahasa Inggeris untuk mengajar Sains dan Matematik di peringkat sekolah rendah dan menengah, sebab beliau prihatin tentang kesan pengajaran dua mata elajaran tersebut. Razali (2003) menyatakan bahawa guru-guru bukan sahaja mengajar berdasarkan kemahiran pedagogi yang sedia ada, tetapi mereka perlu sentiasa berusaha meningkatkan prestasi diri dalam menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Oleh yang demikian, guru-guru Matematik dan Sains perlu sentiasa berusaha dan bersedia dari segi perubahan dalam pengajaran Bahasa Melayu kepada Bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Sains dan Matematik. Rohana (2004) menyatakan bahawa 84% mata pelajaran Sains dan Matematik masih diajar dalam Bahasa Inggeris dengan kurang profesional. Ini telah mengakibatkan proses pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik yang kurang berkesan di dalam kelas. Segelintir guru masih tidak dapat mengajar Matematik dalam bahasa Inggeris dengan cara yang kreaktif dan berkesan untuk memupuk sikap pembelajaran pelajar. Lim Chap San (2003) membincangkan pelaksanaan pengajaran Matematik dalam Bahasa Inggeris merupakan satu dasar yang baharu. Persoalannya, adakah guru-guru bersedia terhadap perubahan bahasa bagi pengajaran Matematik dalam Bahasa Inggeris dalam menjayakan dasar pendidikan ini? Prof. Chiam Heng Keng (2002) menyatakan bahawa “a more effective means (to increase students proficiency in English) is for students to use English as a tool of learning …..” Ini menunjukkan kesediaan guru mengajar dalam Bahasa Inggeris perlu ada untuk memberi kesan yang positif bagi pelajar-pelajar mempelajari Matematik dalam Bahasa Inggeris. Mohd Rasdi Saaman (2004) telah mengkaji terhadap perubahan bahasa penghantar mata pelajaran Sains dan Matematik daripada Bahasa Melayu kepada Bahasa Inggeris. Dalam kajiannya, didapati bidang pendidikan mempunyai ramai guru yang mempunyai kelayakan yang mencukupi tetapi masih lemah dalam perlaksanaan dasar ini. Didapati guru yang ada latihan dalam Bahasa Inggeris dan komputer lebih bersedia untuk pengajaran Matematik dalam Bahasa Inggeris.

Monday, May 18, 2009

MEMORANDUM KEPADA PERDANA MENTERI MALAYSIA

Saya ingin memaparkan satu memorandum yang telah disampaikan kepada YAB mantan PM mengenai PPSMI oleh Pertubuhan-Pertubuhan Cina untuk tatapan kita bersama. MEMORANDUM KEPADA Y.A.B. DATO’ SERI ABDULLAH BADAWI DARIPADA PERTUBUHAN-PERTUBUHAN CINA UTAMA 31 OKTOBER 2006 (1) PENDAHULUAN
Berikutan dengan pelaksanaan dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris mulai tahun 2003, kedua-dua mata pelajaran tersebut telah diajarkan sepenuhnya dalam bahasa Inggeris di Sekolah Kebangsaan (SK) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT). Manakala di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), formula "2-4-3" untuk Tahap I dan "6-2-3-2"untuk Tahap II telah dilaksanakan dengan menggunakan bahasa Inggeris dan bahasa Cina secara serentak dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik.
Memandangkan dasar ini dilaksanakan dengan tergesa-gesa tanpa kajian-kajian ilmiah yang meyakinkan dan langsung bertentangan dengan prinsip pendidikan yang menegaskan kelebihan bahasa ibunda atau bahasa pertama dalam proses penyampaian ilmu, maka pertubuhan-pertubuhan pendidikan daripada pelbagai kaum telah banyak kali menyuarakan perasaan bimbang mereka terhadap dasar tersebut sepanjang tempoh 4 tahun ini.
Antaranya, Kongres Pendidikan Melayu Ke-2 yang dianjurkan pada bulan Mac 2005, secara lantang menyatakan bahawa kira-kira 5 ratus ribu orang pelajar Melayu akan keciciran di bawah dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris akibat kegagalan menguasai bahasa Inggeris.
Selain itu, pada 10 Disember 2005, kira-kira 3000 orang daripada pelbagai kaum secara individu atau mewakili pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan telah menyertai "Persidangan Membantah Pengajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris" yang dianjurkan dengan tujuan menyampaikan suara rakyat kepada kerajaan supaya memandang serius dan menimbang semula dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris yang telah banyak membawa kesan negatif kepada semua aliran sekolah rendah, sama ada SK, SJK(C) mahupun SJK(T).
Masyarakat Cina pada umumnya prihatin terhadap isu ini. Dalam pada itu, Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (GPGSCM) telah menjalankan satu kajian soal selidik mengenai kesan-kesan pelaksanaan formula "2-4-3" di SJK(C) pada akhir tahun 2005 dan awal tahun 2006 untuk menyoroti sejauh manakah pengaruhnya kepada SJK(C) supaya dapat memberi gambaran yang sebenar dan saranan yang membina kepada kerajaan untuk menangani isu ini dengan sempurna. Menurut dapatan kajian tersebut, pelaksanaan formula "2-4-3" bukan sahaja meninggalkan impak negatif kepada guru-guru dan murid-murid, malah juga merupakan penghakisan kepada sistem pendidikan SJK(C) yang selama ini menggunakan bahasa Cina sebagai bahasa pengantar utama.
Memandangkan keadaan yang cukup tenat di SJK(C), maka kami, Pertubuhan-Pertubuhan Cina Utama yang menandatangai bersama, dengan tulus ikhlasnya mengemukan memorandum yang berjudul "Pandangan Dan Cadangan Mengenai Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran Mata Pelajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris"untuk rujukan dan pertimbangan Yang Amat Berhormat Dato'Seri supaya mengambil langkah yang wajar untuk menyelesaikan isu ini dengan sempurna.
(2) KAJIAN GPGSCM MENGENAI KESAN-KESAN PELAKSANAAN FORMULA "2-4-3"
Sebanyak 282 buah SJK(C) di bandar dan luar bandar dari beberapa negeri terlibat dalam kajian ini. Sekolah-sekolah tersebut dikehendaki memberi respons terhadap soalan-soalan yang disediakan mengikut keadaan masing-masing. Berdasarkan respons-respons yang diterima, dapatan kajian ini secara jelas menunjukkan bahawa pelaksanaan formula "2-4-3" telah menimbulkan banyak masalah kepada guru-guru dan murid-murid SJK(C) yang sekaligus menjejaskan pengajaran dan pembelajaran di SJK(C).
2.1 Masalah-Masalah Yang Dihadapi Oleh Murid-Murid
Susulan daripada pelaksanaan formula "2-4-3", bukan sahaja jumlah waktu pengajaran dan pembelajaran Tahap I di SJK(C) meningkat daripada 45 waktu (1350 minit) kepada 50 waktu (1500 minit) seminggu, bahkan bilangan mata pelajaran juga bertambah kerana bahasa Cina dan bahasa Inggeris digunakan secara serentak untuk mengajar Matematik dan Sains. Perubahan ini secara terus menambah beban murid-murid dan mempengaruhi pembelajaran mereka. Berikut ialah dapatan kajian GPGSCM mengenai masalah-masalah yang dihadapi oleh murid-murid:
(Bilangan Dan Peratusan SJK(C) Yang Setuju dinyatakan di hujung setiap pernyataan)
  • Murid-murid berasa tertekan kerana terpaksa menanggung lebih banyak kerja rumah dan peperiksaan. 240 buah (85.1%)
  • Murid-murid berasa tertekan kerana tidak dapat menyesuaikan diri untuk mempelajari Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. 184 buah (65.2%)
  • Murid-murid mengalami tekanan yang amat berat kerana masa pembelajaran yang lebih panjang berbanding dengan sebelumnya. 183 buah (64.9%)
2.2 Keberkesanan Pembelajaran
Seperti mana yang diketahui, matlamat pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik adalah untuk menyampaikan ilmu dan kemahiran asas, tetapi bukan digunakan sebagai pendekatan untuk meningkatkan penguasaan sesuatu bahasa, misalnya bahasa Inggeris di kalangan murid-murid.
Kajian pakar-pakar pendidikan dalam negeri dan luar negeri telah membuktikan bahawa kanak-kanak seharusnya menggunakan bahasa ibunda atau bahasa pertama untuk mencapai kejayaan yang paling besar dalam proses pembelajaran, terutamanya bagi mata pelajaran Sains dan Matematik yang memerlukan pemikiran dan penerangan yang banyak.
Meskipun menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar, mata pelajaran Sains dan Matematik masih menjadi satu masalah untuk dikuasai sepenuhnya oleh murid-murid, apatah lagi murid-murid terpaksa menggunakan bahasa asing yang mereka kurang biasa untuk mempelajari Sains dan Matematik?
Padahalnya, dapatan kajian GPGSCM telah menunjukkan bahawa dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris tidak mampu meningkatkan tahap penguasaan Bahasa Inggeris dengan berkesan, sebaliknya penguasaan murid-murid terhadap Sains dan Matematik terjejas kerana gangguan bahasa Inggeris. Dalam pada itu, sebahagian sekolah menjelaskan bahawa mata pelajaran Bahasa Inggeris yang diajarkan mulai Tahun 1 di SJK(C) dari tahun 2003 merupakan unsur penting yang dapat meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris kerana sebelum ini Bahasa Inggeris hanya diajar mulai Tahun 3 di SJK(C).
(Bilangan Dan Peratusan SJK(C) Yang Setuju dinyatakan di hujung pernyataan)
  • Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris terjejas kerana murid-murid gagal menguasai Bahasa Inggeris. 238 buah (84.4%)
  • Murid-murid adalah lebih tumpu perhatian dan mudah menguasai Sains dan Matematik dengan menggunakan bahasa Cina. 232 buah (82.3%)
  • Murid-murid terpaksa menggunakan masa yang lebih panjang untuk mempelajari Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. 216 buah (76.6%)
  • Pengenalan terhadap perbendaharaan kata bahasa Inggeris telah meningkat, tetapi kemahiran mendengar, membaca, menulis dan bertutur dalam bahasa Inggeris tidak menunjukkan peningkatan yang jelas. 196 buah(69.5%)
  • Pelaksanaan formula "2-4-3" yang menggunakan bahasa Cina dan bahasa Inggeris secara serentak untuk mengajar Matematik dan Sains telah menimbulkan kekeliruan di kalangan murid-murid, dan juga telah menjejaskan keberkesanan pembelajaran. 170 buah (60.3%)
  • Murid-murid berasa jemu dan hilang minat terhadap Sains dan Matematik kerana berulang kali mempelajari isi kandungan yang sama dengan bahasa yang berlainan. 114 buah (40.4%)
  • Murid-murid berasa tertekan kerana gagal menguasai bahasa Inggeris, dan seterusnya menjejaskan keberkesanan mempelajari Sains dan Matematik dalam bahasa Cina. 110 buah (39.0%)
2.3 Masalah-Masalah Yang Dihadapi Oleh Guru-Guru
Kajian GPGSCM mendapati guru-guru menghadapi pelbagai masalah di bawah pelaksanaan formula "2-4-3" di SJK(C), antaranya termasuk guru-guru yang diaturkan untuk mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris berasa tertekan kerana menghadapi masalah penguasaan bahasa Inggeris, Kementerian Pelajaran Malaysia enggan menambah bilangan guru mengikut pertambahan waktu pengajaran menyebabkan waktu pengajaran guru-guru yang sedia ada terpaksa bertambah, dan menjadikan masalah kekurangan guru di SJK(C) semakin serius.
(Bilangan Dan Peratusan SJK(C) Yang Setuju dinyatakan di hujung pernyataan)
  • Guru-guru yang diaturkan untuk mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris menghadapi masalah penguasaan bahasa Inggeris. 205 buah (72.7%)
  • Guru-guru terpaksa menanggung bebanan yang lebih berat kerana pertambahan waktu pengajaran. 201 buah (71.3%)
  • Sekolah terpaksa menambah waktu pengajaran guru-guru yang sedia ada untuk mengatasi masalah kekurangan guru-guru. 158 buah (56.0%)
  • Sekolah memerlukan perkhidmatan Guru-Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) untuk menyelesaikan masalah kekurangan guru-guru. 107 buah (37.9%)
2.4 Keberkesanan Pengajaran
Di bawah pelaksanaan formula "2-4-3", jumlah waktu pengajaran Matematik dalam bahasa Cina telah dikurangkan daripada 7 waktu (210 minit) kepada 6 waktu (180 minit) seminggu, masa ini adalah tidak mencukupi untuk menghabiskan sukatan pelajaran, bagaimanapun, guru-guru terpaksa mengajar dengan cepat, akibatnya prestasi pembelajaran murid-murid terjejas.
Begitu juga dengan keadaan pengajaran Matematik dalam bahasa Inggeris yang hanya 4 waktu (120 minit) seminggu berbanding dengan SK dan SJK(T) yang masing-masing 7 waktu (210 minit) seminggu walaupun menggunakan buku teks yang sama. Dapatan kajian GPGSCM menunjukkan bahawa murid-murid menghadapi kesukaran untuk memahami isi kandungan Matematik dalam bahasa Inggeris kerana waktu pengajaran dan pembelajaran yang terhad. (Bilangan Dan Peratusan SJK(C) Yang Setuju dinyatakan di hujung setiap pernyataan)
  • Oleh sebab waktu pengajaran Matematik dalam bahasa Cina tidak mencukupi, guru-guru terpaksa mengajar dengan cepat supaya menghabiskan sukatan pelajaran yang ditetapkan. 230 buah (81.6%)
  • Masa pengajaran dan pembelajaran yang terlalu kurang menyebabkan murid-murid gagal mengikuti sukatan pelajaran Matematik dalam bahasa Inggeris. 185 buah (65.6%)
2.5 Penggunaan Bahasa Cina Dipinggirkan
Di bawah pelaksanaan formula "2-4-3", bukan sahaja jumlah waktu pengajaran bagi mata pelajaran Bahasa Cina dikurangkan, malah terdapat juga mata pelajaran lain yang menggunakan bahasa Cina sebagai bahasa pengantar turut dikurangkan waktu pengajarannya, jelas sekali status bahasa Cina di SJK(C) telah dipinggirkan. Keadaan ini secara terus mempengaruhi tahap penguasaan murid-murid terhadap bahasa Cina. (Bilangan Dan Peratusan SJK(C) Yang Setuju dinyatakan di hujung setiap pernyataan)
  • Tahap penguasaan bahasa Cina di kalangan murid-murid semakin lemah kerana pengurangan jumlah waktu pembelajaran bagi mata pelajaran Bahasa Cina dan mata pelajaran lain yang menggunakan bahasa Cina. 203 buah (72.0%)
  • Masa yang digunakan untuk mempelajari bahasa Cina telah berkurangan kerana murid-murid terpaksa menggunakan lebih banyak masa untuk mempelajari bahasa Inggeris, ini telah menjejaskan tahap penguasaan bahasa Cina. 183 buah (64.9%)
  • Pelaksanaan formula "2-4-3" menyebabkan tekanan yang dihadapi oleh murid-murid semakin berat, ini turut menyebabkan murid-murid kehilangan minat untuk belajar bahasa Cina. 116 buah (41.1.%)
(3) PANDANGAN DAN CADANGAN
Kajian GPGSCM jelas menunjukkan bahawa formula "2-4-3" mendatangkan impak negatif yang besar di SJK(C), guru-guru dan murid-murid terpaksa menghadapi sengsara dan tekanan yang amat berat dari segi pengajaran dan pembelajaran, akibatnya timbul keadaan "yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran". Sudah pasti keadaan yang serupa akan berulang apabila formula "6-2-3-2" dilaksanakan di Tahap II mulai sesi persekolahan tahun 2006.
Dapatan kajian tersebut telah membuktikan bahawa pelaksanaan dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dan formula "2-4-3" bukan pendekatan yang sesuai baik untuk menyelesaikan masalah kelemahan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan murid-murid mahupun meningkatkan penguasaan murid-murid terhadap Sains dan Matematik. Maka, sekiranya kerajaan tetap meneruskan dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris yang mengingkari prinsip pendidikan, bukan sahaja lebih ramai lagi kanak-kanak akan menjadi mangsa, malah juga akan melemahkan mutu pendidikan teknologi negara, dan akhirnya mempengaruhi perkembangan negara dan juga menjejaskan daya saingan negara di sejagat.
Keberkesanan dan kelebihan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar telah mendapat pengesahan Bangsa-Bangsa Bersatu, malah juga menjadi amalan umum di sejagat. Pada hakikatnya, banyak negara maju menggunakan bahasa ibunda masing-masing untuk mempelajari Sains dan Matematik dan terbukti mencapai kejayaan yang besar. Maka adalah tidak munasabah bagi kerajaan mengambil langkah ke belakang dengan melaksanakan dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris yang bukan bahasa ibunda bagi mana-mana kaum di negara ini.
Kami sekali lagi menegaskan kepentingan bahasa Inggeris yang berperanan sebagai bahasa antarabangsa dan bahasa pengantaraan dalam era teknologi maklumat masa kini, maka kami menyokong sepenuhnya usaha kerajaan meningkatkan tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan rakyat, tetapi segalanya harus dilaksanakan berdasarkan kurikulum, tenaga pengajar, bahan-bahan mengajar dan kaedah pengajaran bahasa Inggeris itu sendiri, supaya betul-betul menepati prinsip pendidikan dan mencapai kesan yang diharapkan.
Berdasarkan kajian GPGSCM dan ulasan-ulasan di atas, kami dengan tulus ikhlasnya memohon kepada Yang Amat Berhormat Dato'Seri supaya pelaksanaan formula "2-4-3" dan "6-2-3-2" ditarik balik dengan menggunakan semula bahasa Cina sebagai bahasa pengantar dan bahasa peperiksaan bagi mata pelajaran Sains dan Matematik di SJK(C) . Justeru itu, demi kepentingan negara, kami turut menyeru kerajaan menimbang semula kesan negatif pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris di semua aliran sekolah rendah, supaya memulihkan penggunaan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar dan bahasa peperiksaan bagi kedua-dua mata pelajaran tersebut di sekolah rendah. Bersama-sama ini, kami juga menyeru supaya kerajaan mengambil langkah drastik yang sewajarnya dan berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk meningkatkan tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan murid-murid.
(4) KESIMPULAN
Pendidikan merupakan salah satu bahagian yang penting dalam agenda pembangunan negara, khasnya dalam Rancangan Malaysia Kesembilan, pendidikan memainkan peranan yang paling penting untuk merealisasikan Teras Kedua yang berbunyi "meningkatkan keupayaan dan inovasi negara serta memupuk minda kelas pertama" supaya matlamat menjadi sebuah negara maju pada tahun 2020 tercapai mengikut jadual yang ditetapkan. Lantaran itu, sistem pendidikan yang diamalkan haruslah menepati keperluan semasa untuk mencapai matlamat negara tersebut.
Kami berasa lega kerana baru-baru ini beberapa langkah telah diambil untuk memperkukuh dan mengemaskinikan sistem pendidikan yang sedia ada, antaranya termasuk memartabatkan profesionalisme perguruan, meningkatkan pembangunan prasarana sekolah, memperkasa penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran, mengkaji semula sistem pendidikan yang terlalu mementingkan peperiksaan dan sebagainya merupakan satu kemajuan yang menggalakkan. Bagaimanapun, terdapat banyak lagi kekurangan dalam sistem pendidikan yang sedia ada, antaranya termasuk ketidakadilan kerajaan terhadap pembangunan pendidikan bahasa ibunda bukan Melayu, pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris dan sebagainya yang tidak sesuai dengan keperluan semasa harus dikaji semula dengan segera demi kepentingan negara.
"Silapnya sistem pendidikan, gagallah negara; berkesannya sistem pendidikan, berjayalah negara", maka amatlah penting bagi negara kita untuk mengamalkan sistem pendidikan yang betul-betul memanfaatkan pembangunan negara. Maka, sekali lagi kami memohon kepada Yang Amat Berhormat Dato' Seri supaya memberi pertimbangan yang sewajarnya terhadap pandangan dan cadangan kami.
Pertubuhan-Pertubuhan Cina Utama yang menandatangai bersama memorandum:
(1) Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia(教总)
(2) Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah China Malaysia(董总)
(3) Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia(华总)
(4) Malaysian Seven Major Clans Association(七大乡团协调委员会)
(5) Gabungan Persatuan Alumni Universiti Taiwan Malaysia(留台联总)
(6) Persekutuan Persatuan-Persatuan Alumni Sekolah China Malaysia(校友联总)
(7) Nanyang University Alumni Association Of Malaya (马来亚南大校友会)

Selamat Hari Guru

Selamat hari guru kepada semua warga guru di seluruh negara. HARI GURU..... adakah hanya disambut oleh warga guru Kemenetrian Pelajaran Malaysia sahaja? Bagaimana dengan mereka yang bertugas mendidik dan membimbing anak bangsa di bawah kementerian lain? Jurulatih yang melatih bakal polis di akademi polis juga dipanggil 'cikgu' oleh pelatih mereka. Kalau tak percaya, tanya polis tu.... Pensyarah yang melatih jururawat di akademi latihan jururawat, juru pulih anggota, bengkel mekanik, juruteknik, kemahiran teknikal dan vokasional lain, pensyarah di pusat-pusat pengajian tinggi (IPTA dan IPTS) pensyarah di kolej swasta, kolej perubatan dan banyak lagi institusi latihan (pendidikan) yang tak perlu disebut di sini... mereka semua bukan bertugas sebagai pensyarah sahaja. Tenaga pengajar di kolej matrikulasi kerajaan (KPM) sesetengahnya tak suka di panggil 'cikgu'. Mungkin tak glamor, mereka suruh anak didik mereka panggil CIK, PUAN, TUAN, ENCIK.... ini berlaku walau pun tak semua begitu. Kalau pensyarah, tugasnya apa? bersyarah? kalau bersyarah... ahli politik pun boleh bersyarah semasa kempen pilihan raya ramai yang bersyarah semasa berkempen) tok guru di surau dan masjid juga bersyarah, pakar motivasi juga bersyarah dan panjang lebar pulak tu... Mereka yang bertugas sebagai PENSYARAH sebenarnya adalah bertanggungjawab untuk menyampaikan ilmu dan kemahiran, mendidik anak didik mereka, membimbing dan memastikan anak didik mereka berjaya mencapai matlamat pendidikan masing-masing. Kalau dipandang secara khusus, tugas ini samalah dengan tugas guru Kementerian Pelajaran Malaysia tu ya... Oleh itu, mereka yangberkecimpung dalam bidang pendidikan adalah layak dipanggil GURU. Makanya, Hari Guru wajarlah disambut oleh semua warga pendidik seperti yang dibincangkan di atas tadi. Siapakah yang sewajarnya melihat perkara ini.... pihak yang tertentu perlu memartabatkan hari guru sebagai hari yang perlu disambut oleh semua pendidik seluruh negara. Semua kementerian atau pusat pengajian yang bertanggungjawab melaksanakan tugas pendidikan, perlulah menyokong supaya hari guru ini disambut oleh semua warganya. Ini adalah pandangan peribadi saya...

Wednesday, March 11, 2009

Majoriti atau Minoriti

Perkasakanlah pengajaran bahasa Inggeris itu sendiri supaya semua murid dapat menfaat dan menguasainya. Sekiranya semua murid dapat menguasai bahasa Inggeris, saya pasti ilmu dalam bidang mana pun mereka akan dapat kuasai. Contohnya, zaman sekarang bidang perniagaan dan pentadbiran yang dikuasai oleh konglomerat dan syarikat yang bertaraf antarabangsa, siapakah CEO nya? Mereka bercakap Inggeris macam air. Adakah mereka belajar melalui PPSMI... Datuk Seri Idris Jala (jarang dengar dia bercakap Melayu walau pun dia bumiputra Sarawak), Datuk Seri Che Khalid dan lain-lain lagi... mereka bukan dalam bidang Sains dan Matematik (atau teknologi). Dalam bidang perbankan pula, Tan Sri Dr Zetty Akhtar tak pernah kita lihat dia berbahasa Melayu, beliau bukan dilahirkan melalui PPSMI. Latar belakang dan kemudahan mereka menyebabkan mereka berkeadaan demikian. Kalau dah pandai berbahasa Inggeris, bidang sejarah, geografi, perakaunan, perbankan, perniagaan, pentadbiran, sosial, politik dan sebagainya (selain daripada Sains, Matematik dan Teknologi) akan dapat dikuasai.
Apalah sangat dapat dipelajari bahasa Inggeris melalui pengajaran Matematik? Tulis nombor sama sahaja simbolnya, begitu juga simbol bagi formula dalam Matematik, Fizik dan Kimia. Kalau pandai macam mana pun sampai jadi doktor pakar, siapa pula pesakitnya? Orang kampung yang tak pandai berbahasa Inggeris yang majoriti dilayan. Nah, PR adalah penting sehingga orang kata, cara doktor layan tu sebahagian daripada sebab penyakit sembuh segera. Doktor kena guna bahasa apa? Kenalah pandai berbahasa yang difahami oleh majoriti pesakit, kena belajar sastera sikit supaya dapat susun dan guna ayat dengan sopan santun dan selesa..Dr A. Samad Said tentu setuju dengan cadangan ini. Menteri pelajaran adalah satu-satunya orang yang boleh merungkai permasalahan negara yang kian meruncing ini. Harapkan orang UMNO pun tak boleh. Persidangan meja bulat yang diwakili oleh MIC, MCA dan UMNO.... keputusannya mereka, MCA dan MIC menyatakan bahasa ibunda adalah yang terbaik untuk memberikan ilmu kepada murid sekolah. UMNO pula, menyokong bahasa Inggeris sebagai bahasa yang menjadi perantara kepada penyampaian ilmu kedua-dua mata pelajaran ini. Oleh kerana menteri pelajaran adalah UMNO dan mendengar kata-kata pegawai pelajaran yang memang menyokong dasar ini, maka PPSMI akan diteruskan dengan pelbagai alasan... sudah belanja banyak duit...berjuta-juta ringgit. Banyak juga projek kerajaan terbengkalai yang melibatkan juta-juta ringgit...banyak juga dasar dan pelaksanaan yang diberhentikan setelah berbelanja berjuta-juta ringgit. Adakah berbaloi kerana ’kerugian’ berjuta-juta ringgit itu dengan maruah bangsa dan nasib anak bangsa akan datang? Atau adakah itu dikatakan kerugian? Komputer, perisian, LCD, latihan kepada guru.... semua ini memakan belanja yang tinggi (berjuta-juta ringgit), adakah komputer dan sebagainya itu hanya boleh digunakan untuk PPSMI sahaja? Bagaimana dengan guru BM, Geografi, Sejarah, Kemahiran Hidup dan lain-lain... mereka tak perlu guna komputerkah? Istimewanya guru-guru mata pelajaran ini, sudahlah diberikan komputer dan segala macam peralatan dan menghadiri latihan di hotel-hotel....dapat lagi BISP iaitu elaun mengajar. Guru mata pelajaran lain pun nak juga komputer free dan mengikuti latihan di hotel-hotel... kenapa kita (KPM) nak ’double standard’ guru-guru kita?. Memang tak adil!! Kalau kerajaan tak prihatin dengan masalah begini, macam mana nak meraih simpati dan sokongan orang... bila kalah dalam pilihan raya, mulalah cari perlbagai alasan dan bukti kenapa orang tak mahu sokong.. perkara begini (ketidakpuasan hati) adalah menjadi punca mengapa kerajaan sekarang diprotes dengan undian dalam pilihan raya.
Kita tak perlu mempertikaikan kepentingan bahasa Inggeris sebagai bahasa lingua franca dan bahasa ilmu kerana sebahagian besar ilmu pengetahuan ditulis dalam bahasa itu. Tetapi yang dipertikaikan ialah mengapa kita nak menguasai bahasa Inggeris melalui pengajaran Sains dan Matematik? ajarlah bahasa Inggeris itu sendiri dengan kaedah yang terbaik supaya semua orang (bukan Sains dan Matermatik sahaja) dapat menguasainya.
Satu lagi perkara terpenting yang ditegaskan di sini ialah survival anak bangsa kita.... DULU.. kita berhempas pulas untuk anak bangsa kita meminati, mempelajari dan menguasai ilmu Sains dan Matematik. Kalau di singkap balik sejarah, mata pelajaran ini diajar dalam bahasa Inggeris di tingkatan enam (di sekolah seperti SMSAH, SAS, MCKK dll) Maka ramai anak Mmelayu yang kantaoi.... LALU satu ketika dulu diadakan aliran kebangsaan dan dengan perjuangan pemimpin dan cendekiawan Melayu seperti Allahyarhan Tun Ghafar Baba, Allahyarham Tun Abdul Razak dan sebagainya... maka bahasa kebangsaan dimertabatkan sebagai bahasa perantaraan di sekolah rendah dan menengah seluruh negara. MAKA, mata pelajaran ini diperkenalkan di sekolah menengah aliran kebangsaan sebagai mata pelajaran Sains Nuffield (sukatan pelajarannya diceduk dan diubahsuai daripada Scotland) Pada masa itu tidak ada langsung buku-buku Sains dalam bahasa Melayu. Ramai guru daripada England dan Indonesia (peacecorp) datang mengajar murid-murid terutamanya di sekolah-sekolah premier dan sekolah berasrama penuh (sekolah menengah Sains hampir setiap negeri di semenanjung) Sekolah Menengah Sains didirikan bertujuan untuk mendidik murid-murid meminati mata pelajaran ini. Iini adalah disebabkan kurangnya anak Melayu dalam aliran Sains. SYABAS, kerajaan berjaya mencapai matlamatnya. Ramailah anak Melayu khususnya daripada luar bandar diberi tewaran memasuki sekolah menengah sains (SMS) Pada masa itu nama sekolah menengah sains ini diberi mengikut negeri dimana sekolah itu ada seperti Sekolah Menengah Sains Kedah (SMS Kedah), SMS Kelantan, SNS Johor, SMS Perlis, SMS Pahang, SMS Selangor, SMS Pulau Pinang.... Di sekolah menengah sains ini hanya ada aliran Sains sahaja. Lama kelamaan anak Melayu luar bandar ini mengikuti aliran sains dan berjaya masuk ke universiti dalam dan luar negara. Ditambah pula dengan adanya program matriukulasi yang dianjurkan oleh UKM, USM dan UM, maka bertambahlah orang Melayu masuk universiti dalam aliran Sains... ada yang jadi guru sains. Maka bertambahlah guru Sains dalam kalangan anak Melayu di sekolah-sekolah seluruh negara. Ini merangsang anak didik mereka untk meminati Sains (dan matematik juga). kerajaan memberikan peluang kepada mereka untuk melanjutakan pelajaran ke luar negara dalam pelbagai bidang maka bertambahlah anak Melayu ke luar negera melanjutkan pelajar di UK, US, Australia dan lain-lain negara termasuk ke Jepun (Dasar Pandang ke Timur ... di UM... bahasa Inggeris ke dititik beratkan? ke Korea..) MAKA ramailah anak Melayu balik ke negera kita untuk berkhidmat dalam pelbagai sektor pekerjaan termasuk kerajaan dan swasta. Kerajaan begitu bangga dengan pencapaian anak Melayu. Ramai anak Melayu berkerja sebagai jurutera, arkitek, peguam, ahli perniagaan, pentadbir dan sebagainya. Satu kejayaan cemerlang hasil usaha dan visi pemimpin yang bijak dan memperjuangkan maruah anak bangsa kita sehingga mereka boleh berjuang dan bersaing dengan kaum China yang dahulunya menguasai sektor profesional di negara kita.
Adakah itu hasil PPSMI?
KINI.... minat anak Melayu untuk mempelajari bidang Sains dan Matematik telah diRENTAP balik dengan mengajar subjek itu dalam bahasa yang mereka tidak (kurang) fahami. Bayangkanlah hasil usaha kita dahulu begitu mudah diMUSNAHKAN oleh pemimpin bangsa kita sendiri. KINI anak Melayu WAL HASIL BALIK ASAL... memang betul kata orang, hidup seperti roda, satu masa di atas, satu masa lain di bawah...kini kita akan kembali di bawah.. you know what I meant?
KASIHAN anak bangsa kita di kampung, pedalaman, luar bandar... terkial-kial untuk memahami ilmu Sains dan Matematik kerana diajar dalam bahasa yang mereka tidak kuasai. OK lah bagi pengerusi PIBG di sekolah bandar seperti yang tersiar di TV tu...bukan main lantang lagi menyokong PPSMI. Maklumlah mereka orang bandar yang tak pernah menjengah masalah anak murid 9bangsa kita) di kampung dan pedalaman sana. Macam mana mereka belajar, macam mana guru mengajar.... nak majoriti atau minoriti? biar mampus dengan anak-anak orang kampung, asalakan anak-anak kita (dibandar) dapat bagus, pandai Sains dan Matematik, pandai cakap Inggeris...boleh pergi luar negara.... dongaklah ke langit dan tunduklah ke bumi semula. Muhasabahlah diri sedikit... biar semua (anak bangsa kita) dapat belajar dengan sempurna dan sama-sama berjaya. Semua anak-anak kita dapat faham ilmu Sains dan ilmu Matematik yang disampaikan oleh guru.
Masalah guru pun satu hal lagi... adakah semua guru kita terlatih (kompeten) untuk mengajar dalam BI? Jengok-jengoklah masalah guru kita tu... kasihan mereka. Dengan penuh dedikasi dan daya usaha yang tinggi cuba mendidik anak bangsa dengan penuh jiwa raga, bahasa pula menjadi penghalang... sudah menguasai ilmu Sains dan Matematik, lulus dengan ijazah sarjana muda sains dengan kepujian, sudah ada diploma pendidikan sebagai syarat untuk mengajar (ilmu isi kandungan dan pedagogi sudah dikuasai) .. bahasa pula menjadi penghalang. Aduhai ...kalau mengajar tingkatan enam sains tu.... macam-macam nak cakap... banyak perkara yang nak disampaikan... nak fikir dalam Bm dan bak sampaikan dalam BI aduh mak... manyak susah mau cakap. Dato' Sri Hishammuddin tolonglah..... ingat bapak saudara tuan dulu (Allahyarham Tun Abdul Razak) dan juga Allahyarham ayahanda tuan Tun Hussain Onn, berjuang untuk memartabatkan BM di negara tanah air kita yang berdaulat ini. Janganlah tuduh parti pembangkang nak ambil kesempatan pulak... itu salah tuan. Kami ni anak bangsa yang NAMPAK kelemahan PPSMI. Bukan calang-calang orang yang membantahnya... Prof Shahrir Zzain tu profesor pertama anak Melayu dalam bidang Matematik, banyak lagi cendikiawan melayu terlibat, Datuk Dr Hasan, Prof Diraja Ungku Aziz sendiri pun pernah keluarkan pendapat, Dato' Rafiah Salim mantan NC UM pun pernah bercakap hal ini. Siapa lagikah tuan nak percaya? Jemaah Nazir Sekolah ka?????? depa tu lapor benda yang ok saja, yang tak ok depa sembunyi... tanyalah Dato' DG KPM.
Nak tengok result PMR dan SPM ka??? macam mana depa buat dengan markah??? tanyalah pengarah Lembaga Peperiksaan, siap bagi arahan kat guru pemeriksa lagi "kasi markah biar mereka lulus ya" dah dapat markah, ada pula formulanya... tanya Dato' Raof mantan timbalan DG KPM.... kita dah tengok sama-sama formula tu. Tanya anak didik kita yang lulus cemerlang dalam PMR dan SPM "Tak sangka ya... trial exam dulu kantaoi... tau-tau dapat A, magik betullah" Tanya mereka lagi " jawab dalam BI ka?, baca soalan dalam BI ka?" mereka jawab apa? "mana boleh... baca dan jawab dalam BM sebab soalan dwi bahasa" Buat kajianlah sikit Dato' Seri Hishamm....janganlah tuan lumuri tangan tuan dengan darah anak Melayu yang tak berdosa di luar sana.... anda akan menyesal seumur hidup anda...anak anda selamat kerana tidak (tidak pernah) mengikuti kurikulum aliran kebangsaan... termasuk diri tuan sendiri. Tolonglah kami... ATAU demi masa depan politik tuan.
Kami buat kajian...bagi soalan semua dalam BI...arahan soalan pun tak fahamlah Dato'... nak pilih jawapan pun tak faham yang mana satu ..... 'identify' pun tak tau apa makna.... 'characteristic' pun tak tau apa makna.... "toasted bread" apa tu??? bread tau tapi kat depan dia tu apa? toaster lah... apa itu toaster...laaa yang bakar roti tu... oo!!!! kami tak pernah makan roti bakar duduk kampung ni.. nasi goreng, nasi lemak, nasi kerabu, nasi dagang ada laaa.... "Aapa makna detergent?, soap?, bleach tu cikgu?".... "Lahhh!!! semua tu pencuci laa... cuci badan, cuci lantai, cuci kain... sama jee... jenama aje yang lainnya" ... "Oo!, terima kasih cikgu"...."macam coolgate tu laa..."
Dato' Seri, pergilah duduk kat belakang kelas tu bila guru mengajar Sains dan Matematik (PPSMI), tengok apa yang mereka boleh buat, apa yang murid boleh buat. Jangan pula pergi ke sekolah VI atau Alam Shah....tengo bahasa apa yang mereka guna bila berbincang sesama sendiri dalam kumpulan.... demo tu dok kecek Inggerih samo-samo kawe-kawe...maso bice dale kelah...guano gini. "Kawe lain raso pelik dan malu bila ambo kecek Inggerih denge demo lain tu..."
Nak Majoriti atau Minoriti?????

Wednesday, March 4, 2009

PPSMI muncul menjadi isu kebangsaan

Profesor Diraja Ungku Aziz menyatakan pendapat beliau ketika ditemuramah (Berita Harian Jumaat 13 Februari 2009) bahawa bahasa bukanlah isu dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains di sekolah. Bahasa Inggeris tidak semestinya menjadi bahasa pengantar dua mata pelajaran ini. Beliau berkata ”Dalam isu ini, apa yang penting ialah pelajar mesti diberi penguasaan kedua-dua bahasa Melayu dan bahasa Inggeris yang mantap”. GAPENA dan beberapa NGO telah mengemukakan saman kepada Kementerian Pelajaran Malaysia terhadap pelaksanaan PPSMI di sekolah. Perhimpunan oleh NGO bagi mendesak kerajaan menarik balik pelasanaan PPSMI telah dianjurkan dan kerajaan masih membisu. TV3 melaporkan sambutan terhadap perhimpunan tersebut adalah ”hambar”. Kalau difikirkan secara logik akal, berapa ramai guru yang akan menghadiri perhimpunan sedemikian walaupun mereka menentang pelaksanaan tersebut? Mereka yang hanya mencari nahas sahaja sanggup berbuat demikian. Sekiranya muka mereka tersiar di TV atau akhbar, padah yang menunggu adalah amat membimbangkan. PEMBINA sebuah badan NGO yang dinaungi oleh UMNO telah membuat penyelidikan secara menyeluruh dibantu oleh semua IPTA mendapati pelaksanaan PPSMI tidak berjaya, terutamanya di luar bandar dan pedalaman. Semua orang setuju jika dikatakan PPSMI itu baik kerana penggunaan bahasa Inggeris untuk menguasai ilmu dalam bidang berkenaan. Memang tidak dapat dinafikan bahawa terdapat amat banyak bahan dan sumber dalam pelbagai bentuk bagi menguasai ilmu bidang tersebut adalah dalam bahasa Inggeris TETAPI jika difikirkan apa nak jadi kepada anak bangsa yang berada di kawasan luar bandar dan pedalaman terutamanya bumiputra dan kaum Melayu... kasihanlah kepada mereka. Ada ibubapa daripada luar bandar yang menyuarakan bahawa PPSMI adalah baik dan beliau memantau serta membantu anak-anaknya mengikuti pelajaran ini. Baguslah bagi ibubapa yang berbuat demikian, macam mana majoriti ibubapa lain di luar bandar dan pedalaman itu? Ada yang menyarankan supaya diberi dua pilihan aliran iaitu PPSMI dan tanpa PPSMI..Kalau boleh dibuat pilihan, ikut sahaja cara lama dulu, iaitu buatlah sekolah aliran Inggeris macam zaman dulu (beberapa tahun selepas merdeka). Pasti semua orang boleh menguasai bahasa Inggeris, itupun bagi siapa yang mampu menghantar anak ke sekolah aliran Inggeris sahaja. Adakah semua lepasan sekolah aliran Inggeris itu boleh bertutur dengan baik dan mampu menguasai mata pelajaran Sains dan Matematik pada masa itu? Rasanya jawapan adalah TIDAK SEMESTINYA. Adakah doktor, jurutera, arkitek, penyelidik, pensyarah (profesor di universiti) dan profesional lain yang sekarang ini sedang bertugas dengan cemerlang adalah hasil daripada sekolah aliran Inggeris? Hai susah nak cakap. Ini semua gara-gara manta perdana menteri yang telah mengikuti alam persekolahan selepas penjajahan (aliran Inggeris sebab dia anak cikgu, manalah anak petani mampu nak hantar anak ke sekolah Inggeris sebab yurannya RM9.00 sebulan, lagi pun orang kampung dulu tak mau hantar anak ke sekolah Inggeris sebab boleh jadi kafir????). Dosa orang yang mencetuskan idea gila ini akan menjadi ’hantu’ kepada generasi akan datang. Berita Harian 23 Februari menyiarkan penglibatan Sasterawan Negara, A. Samad Said dalam perhimpunan membantah pelaksanaan PPSMI. Nampaknya semakin ramai cerdik pandai dan cendikiawan melahirkan rasa tidak senang terhadap PPSMI. Perasaan ini lahir daripada rasa dan kesedaran hasil daripada pemerhatian dan pematauan yang dilakukan oleh semua pihak dan implikasi terhadap majoriti anak bangsa, khususnya bangsa Melayu. Nampak dalam gambar di televisyen, bukan calang-calang orang yang menentangnya....para cerdik pandai yang memikirkan nasib anak bangsa (majoriti) akan datang yang akan memerintah negara ini. Dah lah sekarang ini macam-macam perkara berlaku yang menunjukkan jati diri orang Melayu sudah pudar. Maka orang LAIN pun mengambil kesempatan tanpa memandang jauh ke belakang dahulu dari mana asal usul mereka. Siapakah pejuang kemerdekaan? Maka kini setelah mengecap nikmat kemerdekaan dan mencapai segala impian (yang mungkin tidak akan tercapai jika masih di tanah air sendiri) lalu lantas bangun menentang anak bangsa jati yang telah banyak mengorbankan maruah, nyawa dan identiti demi kesejahteraan dan keamanan negara. Kalau mahu diukur daripada kejayaan anak Malaysia mendapat ranking terbaik dalam TIMMS dan sebagainya dalam pertandingan peringkat antarabangsa, kita kena tanya juga, siapakah mereka, anak siapakah mereka, daripada manakah mereka berasal (mereka yang mewakili negara itu maksud saya). Kita tidak terkejut kalau mereka adalah anak profesor atau cerdik pandai daripada bandar-bandar besar kerana mereka memang dilengkapi dengan pelbagai kemudahan dan kemewahan untuk belajar. Tusyen yang hebat (mahal bayarannya), Komputer (laptop yang canggih), wireless broadband internet connection dan segala macam, kemewahan yang mampu disediakan. Mereka dikelilingi dengan bahan bacaan daripada pelbagai sumber (berbahasa Inggeris), ibu bapa bertutur dalam bahasa Inggeris dengan anak-anak dan banyak lagi sehingga tak dapat dijelaskan di sini. Ibu bapa membawa anak kecil mereka ke kedai runcit yang menjual ikan (lauk) lalu menunjukkan kepada anak kecil mereka, ”Boy, that is fish” .... atau di zoo, ”Boy, look!!! That is cow” ... atau lain-lain lagi. Situasi itu berlaku di bandar... anak-anak yang masih kecil sudah diajar dengan vokabulari yang banyak. Adakah situasi ini berlaku di kampung, desa dan pedalaman? Marilah kita sama-sama fikirkan tentang faedah yang kita naikmati bersama (majoriti), janganlah kita berfikiran untuk faedah kita sahaja (minoriti). Saya berpendapat hanya 20% sahaja murid dapat mengikuti PPSMI dengan baik Contohnya yang mudah, umpamanya terdapat lima kelas tingkatan empat. Hanya satu kelas (kelas yang terbaik) sahaja yang dapat menguasai Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris dengan baik. Apa berlaku dengan dua atau tiga kelas yang tercorot? Situasi itu benar berlaku di sekolah bandar...bagaimana pula di sekolah luar bandar? Adakah sama? Kalau nak menghimpunkan beberapa ribu orang untuk menunjukkan bahawa ramai yang menyokong untuk menghentikan PPSMI, janganlah mengharapkan golongan pendidik turut serta, mereka tidak akan pergi sebab mereka tidak mahu terlibat dengan perhimpunan sedemikian, yang menyebabkan masalah di kemudian hari sekiranya gambar tersiar di media massa. TETAPI bukanlah guru menyokong PPSMI, Cuma cara mereka meluahkannya adalah berbeza.

Wednesday, February 25, 2009

Kisah di SMK Bandar Tasik Selatan

Maklumat ini adalah dikirim oleh seseorang kepada saya untuk dikongsi oleh semua guru-guru. Assalamualaikum,
Isteri saya bekerja sebagai guru di SMK Bandar Tasik Selatan. Melihat keadaan sekolah yang dipenuhi dengan polis-polis agak menakutkan dan merendahkan semangat untuk mengajar. Tetapi tugas tetap tugas. Amanah perlu dipikul. Kehidupan perlu diteruskan. Beberapa hari yang lepas, pihak pengurusan sekolah pening kepala. Pengetua baru pergi berkursus. Yang tinggal penolong pengetua dan guru disiplin baru yang terpaksa menjawab pelbagai persoalan yang datang dari kementerian, jabatan, media dan ibu bapa. Apa dah jadi? Seorang pelajar tingkatan 3, SMK Sungai Besi telah dipukul dengan teruk oleh seorang pelajar Tingkatan 5 SMK Bandar Tasik Selatan kerana berebutkan seorang pelajar perempuan Tingkatan 3 di SMK Bdr Tasik Selatan. Dia baru sahaja meninggal dunia pagi semalam. Antara beberapa fakta lain ialah:-
1. Pelajar tingkatan 3 SMK Sungai Besi tersebut adalah bekas pelajar SMK Bandar Tasik Selatan yang telah ditukarkan sekolah kerana masalah disiplin.
2. Terdapat kumpulan samseng yang bertaburan di kawasan perumahan di sini yang dianggotai oleh budak-budak nakal di sekolah. Satu geng di sebelah Desa Tasik dan satu lagi dengar ceritanya di kawasan Desa Tun Razak. Yang memisahkan mereka hanyalah sebuah jalan besar dipanggil MRR2.
3. Guru tidak boleh buat apa-apa (rotan pun tak boleh kan). Berdiri atas kerusi tak boleh.... dikhuatiri kalau jatuh kerusi, nanti guru boleh kena saman.
4. Terdapat sebilangan pelajar yang berani melawan dan mengugut guru. Ini termasuk pelajar yang dipukul sehingga mati tempohari. Beliau mengugut untuk memukul ustaz di luar kawasan sekolah apabila ditegur.
5. Masalah sosial - pergaulan bebas lelaki perempuan begitu meruncing di sekolah-sekolah dan guru-guru tak boleh buat apa-apa.
6. Polis pun sukar untuk memantau... ya pelajar yang bermasalah ada yang terdiri daripada anak-anak polis. Itu dah kira lesen besar..
7. Gang satu lagi mungkin akan membalas dendam dan akan membunuh pula si pembunuh. Ceritanya tak ubah seperti filem Amerika "Gridiron Gang".
8. Kebanyakan ibu bapa buat tak kisah tentang prilaku anak-anak samseng ini, dan adakalanya tidak memberi kerjasama kepada guru dan polis. Yang menyedihkan ada yang memberi sokongan.
9. Kementerian Pelajaran pun tak boleh buat apa-apa juga... Oleh itu tolong lah pak menteri berhentikan retorik-retorik mengarut dan dengar saranan daripada pakar-pakar dan pendidik.
Kita sedang berada di dalam krisis pendidikan yang agak runcing. Mungkin ia tidak banyak berlaku di asrama penuh, tapi keadaan di sekolah-sekolah menengah biasa mungkin agak menakutkan. Seorang kawan yang saya kenali baru saja menjadi guru, sangat-sangat terkejut apabila mendapati ada antara anak muridnya keluar dari kelas ikut suka, keluar dari sekolah ikut suka, duduk makan di kantin di luar waktu dan tidak tahu menghormati guru. Tentulah dia terkejut kerana perkara tersebut tidak pernah berlaku pada zamannya. Apa yang dia sebagai guru mampu buat selain daripada memarahi mereka? Ada budak-budak ini yang sengaja membuat guru marah dengan mengacau pelajar-pelajar lain dan guru terpaksa bertindak menghalau mereka keluar kelas. Setelah keluar kelas, mereka akan membuat perkara-perkara yang mereka suka.
Guru pula di dalam dilema. Jika tidak dihalau pelajar ini, maka seluruh kelas tidak dapat belajar akibat perangai pelajar ini. Ada pelajar kelas corot yang tidak pernah membawa buku teks ke sekolah. Malah ada yang tak membawa apa-apa ke sekolah pun! Apa yang mereka harap di sekolah? Cuma untuk bertemu kawan-kawan dan membuat onar. Dari satu segi, sekolah merupakan tempat lepak yang baik kerana anasir-anasir maksiat dan ganas dapat diminimumkan di sekolah. Maknanya, lebih baik datang sekolah tetapi tak buat apa-apa daripada melepak di cybercafe atau hisap dadah di luar. Bila waktu peperiksaan, mereka tidur. Mereka hanya berada di dewan peperiksaan disebabkan setengah jam pertama mereka diwajibkan berada di dewan peperiksaan. Setelah tamat setengah jam mereka pun keluar dari Dewan peperiksaan dengan senang hati sedangkan kertas jawapan masih kosong. Jadi apakah jawapannya kepada krisis ini? Mungkin ada yang berpendapat ia berlaku sejak zaman dahulu sehingga sekarang cuma tidak dilaporkan secara meluas oleh media. Ada juga berpendapat ini hanya pandangan politik untuk menjatuhkan golongan tertentu oleh itu tolong jangan politikkan pendidikan negara.
Saya berpendapat mereka ini di dalam keadaan "denial". Apa pun, saya merasakan bahawa sesuatu harus diambil iktibar di atas peristiwa kematian pelajar tingkatan 3 ini. Pada umur ini sepatutnya mereka selamat belajar di sekolah dan di rumah. Pada waktu malam, ketika semua anak-anak sedang berada di rumah, tidak terfikirkah ibu bapa ke mana anak mereka pergi dan apa yang sedang mereka buat dan mereka bersama siapa? Tolong lah ibu bapa semua... sayangi anak-anak anda. Buatlah sesuatu sebelum terlambat.

Tuesday, February 24, 2009

Penggunaan Reka Bentuk Pengajaran Dalam Proses Pengajaran

Makluman kepada guru-guru semua, terdapat berbagai-bagai model reka bentuk pengajaran seperti Briggs (1977), Brigss & Wager (1988, 1992), Model ASSURE (1982, 1985, 1989, 1993, 1996), Model Romizowski (1981, 1984, 1988), Model Dick & Carey (1978, 1985, 1990) dan Model Dick & Reiser (1989). Kalau kita mendalami bidang teknologi pendidikan, model-model ini sentiasa dibincangkan dalam kuliah atau seminar-seminar sama ada dalam atau luar negeri. Bagi mereka yang ingin melanjutkan pelajar di peringkat master atau PhD khususnya dalam bidang teknologi pendidikan, perlulah mahir dalam hal ini. Daripada pelbagai yang dinyatakan di atas, satu rumusan dapat dibuat dan model reka bentuk sistem pengajaran bersepadu (Integrated Instructional System Design) telah dicadangkan. Rumusan model ini memudahkan semua guru dan pendidik menggunakannya. Terdapat lima peringkat dalam model ini; Peringkat Pertama: Penentuan Isi Kandungan Pelajaran Daripada sukatan pelajaran, guru perlu menentukan apakah tajuk yang akan disampaikan. Sumber rujukan seperti buku teks, buku rujukan, media dan guru pakar adalah sumber-sumber yang dapat membantu guru untuk mendapatkan bahan yang sesuai dan terkini. Zaman ini, Internet akan dapat membantu kita untuk mencari bahan dan isi kandungan yang sesuai. Peringkat Kedua: Membina Media Pengajaran Sebelum memulakan pengajaran, guru perlu menganalisis isi kandungan pelajaran dan membina media yang sesuai untuk membantu penyampaiannya. Sekiranya media pengajaran telah disediakan di pusat sumber sekolah (PSS), guru harus mengetahui bagaimana membuat pemilhan media yang sesuai dan tepat dengan keperluan sis kandungan. Sekiranya perlu membina media pengajaran sendiri, guru perlu mengetahui sedikit sebanyak asas pembinaan media pengajaran seperti penggunaan kaedah pendekatan sistem dan model reka bentuk pengajaran tertentu (contohnya Model ASSURE). Seperti yang telah saya bincangkan sebelum ini, kita mendapati banyak sekali media yang dibeli oleh pihak sekolah, namun penggunaan masih lagi di tahap yang rendah. Banyak kajian telah dijalankan di dalam dan luar negara menunjukkan guru dan pendidikan masih berat menggunakan media pengajaran sewaktu mereka melaksanakan pengajaran dalam bilik darjah. Faktor seperti sikap dan beban tugas serta beberapa faktor lagi yang mempengaruhi penggunaan media telah ditemui dan dibincangkan secara meluas. Peringkat Ketiga: Merancang Pengajaran. Satu persediaan pengajaran perlu disediakan untuk memudahkan guru menyampaikan isi kanduingan pelajaran melalui strategi pengajaran yang telah dipilih dan mengintegrasikan penggunaan media pengajaran. Persediaan pengajaran harus mempunyai beberapa elemen tertentu seperti objektif pengajaran, apa yang dilakukan oleh guru, penggunaan media, cara pelajar bertindak balas dengan guru dan kaedah pengajaran yang diguankan untuk mencapai objektif pengajaran. Tiga perkara penting yang termaktub dalam surat pekeliling Kementerian Pelajaran Malaysia mengenai perancangan persediaan mengajar ialah:

  1. Apa yang hendak disampaikan (Isi kandungan dan Objektif)
  2. Bagaimana isi kandungan mata pelajaran itu disampaikan (Strategi Pengajaran)
  3. Adakah apa yang dirancangkan untk disampaikan kepada murid itu telah terlaksana (Refleksi)

Peringkat Keempat: Pelaksanaan Pengajaran Peringkat yang paling penting dimana berlakunya proses pembelajaran yang telah dirancangkan secara sistematik. peringkat ini berlaku dalam bilik darjah. Peranan guru dan media pengajaran adalah membantu proses pengajaran dan pembelajaran. Elemen-elemen penting dalam peringkat ini adalah seperti; menyampaikan maklumat dan contoh, latihan dan maklum balas, motivasi, pengayaan dan pemulihan, penilaian dan aktiviti susulan (kerja rumah). Peringkat Kelima: Proses Pembelajaran Kejayaan sesuatu pengajaran adalah bergantung kepada perancangan yang sistematik. Sekiranya proses pembelajaran berlaku, maka perubahan tingkah laku pelajar dapat dilihat sama ada dari segi sikap, kemahiran psikomotor atau pengetahuan dalam bidang tertentu. Sekiranya objektif pengajaran tidak tercapai, maka guru harus mengkaji semula kaedah pengajaran yang dilakukan termasuk media pengajaran yang digunakan. Guru perlu mengulang semula pengajarannya dan memastikan objektif pengajaran tercapai sepenuhnya (mengulangkaji pelajaran contohnya). Kesimpulan Teknologi pendidikan adalah satu cara pemikiran dan juga menentukan matlamat-matlamat pendidikan yang boleh dicapai oleh pelajar. Ia adalah satu proses yang menggalakkan guru membuat pertimbangan tentang pemilihan strategi pengajaran dan media. Teknologi pendidikan juga merupakan satu proses bersepadu yang melibatkan manusia (guru dan pelajar), prosedur, idea, perlatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah, mereka bentuk, melaksana, menilai dan menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan aspek-aspek pembelajaran manusia. Kadang kala teknologi pendidikan dikaitkan dengan penggunaan alat-alat seperti komputer, televisyen, radio dan pelbagai media lain sebagai bahan bantuan kepada guru dalam menyampaikan maklumat. Selamat mengajar cikgu, semoga apa yang diusahakan selama ini akan membuahkan hasil yang cemerlang. Kejayaan murid kita adalah di tangan kita, kejayaan murid kita adalah kejayaan kita dan balasan baik sentiasa menunggu kita di masa hadapan dalam bentuk yang tidak pernah kita duga.