Friday, October 9, 2009

Karektor Guru 7: Mananamkan Rasa Dipunyai (Sense of Belonging)

Guru yang paling berkesan adalah guru yang berupaya menyediakan situasi yang sangat selesa dalam kelas dan menjadikan seolah-olah menyambut kehadiran pelajarnya masuk ke kelas beliau. Pelajar pula sentiasa tertunggu-tunggu kehadiran guru tersebut untuk mengajar mereka. Walaupun mata pelajaran yang diajar adalah mata pelajaran yang sukar, namun, beliau dapat menyedia penyampaiannya sehinggakan pelajar pun menjadi suka kepada mata pelajaran tersebut. Banyak pengalaman yang kita sendiri dapat kongsikan di mana seorang guru itu dapat menjadikan kita ‘suka’ kepada sesuatu mata pelajaran yang sangat kita ‘benci’ selama ini dan akhirnya kita lulus dengan baik walaupun kita tak suka kepada mata pelajaran itu.
Pelajar sentiasa merasakan mereka memiliki dan bersama-sama dengan guru semasa belajar dalam kelas yang diajar oleh guru sedemikian. Pelajar juga tahu bahawa mereka mempunyai seorang guru yang seronok mengajar mereka dalam mata pelajaran tersebut dan seorang guru yang begitu komited dengan kerjayanya.
Ramai antara kita (warga guru) dapat menamakan guru-guru kita dahulu yang mempunyai karektor sebegini. Subjek Fizik yang sangat tidak disukai, dapat diikuti dengan mudah dan lulus dengan cemerlang dalam SPM. Selepas itu tak sentuh lagi buku Fizik dan subjek yang berkaitan dengan Fizik. Maka, jadikanlah kita seperti guru ini dan kelak nanti kita akan sentiasa dikenang oleh pelajar kita.

No comments: