Thursday, July 11, 2013

DOMAIN PEMBELAJARAN (BLOOM'S TAXONOMY) -Domain Kognitif



DOMAIN PEMBELAJARAN (BLOOM'S TAXONOMY)
Taksonomi Bloom telah diperkenalkan  pada tahun 1956 oleh  ahli psikologi pendidikan Dr Benjamin Bloom untuk menggalakkan bentuk pemikiran yang tinggi dalam pendidikan, seperti menganalisis dan menilai, dan bukannya hanya mengingati fakta (pembelajaran hafalan).
Tiga jenis pembelajaran
Bloom (1956) telah memperkenalkan tiga domain dalam aktiviti pengajaran atau pembelajaran:
  • Kognitif: kemahiran mental (Pengetahuan)
  • Afektif: perkembangnan perasaan atau emosi (Sikap)
  • Psikomotor: kemahiran fizikal (Kemahiran)
Domain boleh dianggap sebagai kategori. Jurulatih dan guru sering merujuk kepada ketiga-tiga kategori ini iaitu Pengetahuan, Kemahiran dan Sikap. Domain ini adalah taksonomi tingkah laku pembelajaran yang boleh dianggap sebagai "matlamat proses pembelajaran." Iaitu, selepas episod pembelajaran, murid seharusnya telah memperoleh kemahiran baru, pengetahuan, dan atau sikap.
Walau bagaimanapun, taksonomi Bloom adalah mudah difahami dan mungkin salah satu aspek yang paling digunakan secara meluas masa kini.
Domain Kognitif
Domain kognitif melibatkan pengetahuan dan pembangunan kemahiran intelek (Bloom, 1956). Ini termasuk mengingati atau mengenali fakta tertentu, corak prosedur, dan konsep yang terkandung dalam perkembangan kebolehan intelek dan kemahiran. Terdapat enam kategori utama, yang disenaraikan seperti di bawah, bermula daripada tingkah laku yang paling mudah kepada yang paling kompleks. Kategori boleh dianggap sebagai darjah kesukaran. Iaitu, perkara yang pertama biasanya mesti dikuasai sebelum yang seterusnya boleh berlaku.

 Jadual 1: Domain  Kognitif
Kategori
Contoh dan Kata Kunci (kata kerja)

Pengetahuan: Mengingat data atau maklumatn.
Contoh: Membaca polisi. Menyatakan harga dari ingatan kepada pelanggan. Tahu peraturan keselamatan. Tentukan tempoh.

Kata Kunci: mengatur, mentakrifkan, menggambarkan, mengenal pasti, tahu, label, senarai, nama, menggariskan, mengimbas kembali, mengiktiraf, mengeluarkan semula, memilih, nyatakan.

Kefahaman: Memahami makna, terjemahan, tafsiran arahan dan masalah. Nyatakan masalah dalam perkataan sendiri.
Contoh: menulisnya semula prinsip-prinsip. Menerangkan dalam ayat sendiri langkah-langkah untuk melaksanakan satu tugas yang kompleks. Terjemahkan persamaan ke excell (komputer).

Kata Kunci: meliputi, menukarkan, mempertahankan, membezakan, anggaran, menjelaskan, memanjangkan, generalizes, memberikan contoh, menyimpulkan, menterjemahkan, parafrasa, meramalkan, menulisnya semula, meringkaskan, terjemahkan.

Aplikasi:  Gunakan satu konsep dalam situasi baharu. Menggunakan apa yang dimuridi di dalam kelas ke dalam situasi baharu di tempat kerja.

Contoh: Gunakan manual untuk mengira masa bercuti pekerja. Menguatkuasakan undang-undang statistik untuk menilai kebolehpercayaan ujian bertulis.

Kata Kunci: menggunakan, mengubah, mengira, membina, menunjukkan, membuat penemuan, memanipulasi, beroperasi, meramalkan, menyediakan, menghasilkan, mengaitkan, menunjukkan, menyelesaikan.
Analisis: Memisahkan bahan atau konsep ke dalam bahagian-bahagian komponen supaya struktur organisasi boleh difahami. Membezakan antara fakta dan kesimpulan.





Contoh: Menyelesaikan sesuatu masalah  dengan menggunakan urutan yang  logik. Mengenalpasti kesilapan logik dalam pemikiran. Mengumpulkan maklumat dari jabatan dan memilih tugas yang diperlukan untuk latihan.

Kata Kunci: menganalisis, memisahkan, membandingkan,  menggambar rajah, memecahkan kepada elemen asas, membezakan, mendiskriminasikan, mengenal pasti, menggambarkan, menyimpulkan, menggaris, mengaitkan, memilih, memisahkan.



Sintesis: Membina struktur atau corak dari unsur-unsur yang pelbagai. Letakkan bahagian bersama-sama untuk membentuk keseluruhan, dengan penekanan kepada mewujudkan makna baru atau struktur.

Contoh: Tulis operasi syarikat atau manual proses. Reka bentuk mesin untuk melaksanakan tugas tertentu. Mengintegrasikan latihan daripada beberapa sumber untuk menyelesaikan masalah. Menyemak semula dan proses untuk meningkatkan hasil.

Kata Kunci: mengkategorikan, menggabungkan, menyusun, menggubah, mencipta, merangka, reka bentuk, menjelaskan, menjana, mengubah, menganjurkan, pelan, menyusun atur, membina semula, berkaitan, menyusun semula, menyemak semula, menulisnya semula, meringkaskan, memberitahu, menulis.

Penilaian: Buat pengadilan tentang nilai, idea-idea atau bahan-bahan.

Contoh: Pilih penyelesaian yang paling berkesan. Lantik calon yang paling layak. Menerangkan dan mewajarkan bajet yang baru.

Kata Kunci: menilai, membandingkan, menyimpulkan, membeza, mengkritik, mengulas, mempertahankan, menerangkan, mendiskriminasikan, menjelaskan, menafsirkan, mewajarkan,  meringkaskan, menyokong.
 Perhatian: Walau pun terdapat kata kerja yang bertindih dalam beberapa kategori, namum penggunaannya adalah berdasarkan kepada situasi yang berkait dengan kategori tersebut.

Matlamat dan Hasil Pengajaran

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Mulai minggu ini saya akan menulis mengenai PENGAJARAN - apakah maksud pengajaran kepada guru, bermula dengan matlamat dan hasil pengajaran. Seterusnya saya akan berbincang mengenai Domain pembelajaran iaitu Taksonomi Bloom. Selian itu beberapa perkara akan dibincangkan selepas ini seperti tajuk berkaitan dengan pendekatan pengajaran dan kaedah pengajaran.

Sebagai permulaan, kita akan berbincang mengenai matlamat dan hasil pengajaran.



MATLAMAT PENGAJARAN

Satu pernyataan umum yang memberi arahan kepada keperluan-keperluan yang lebih terperinci. Merupakan satu titik permulaan, sesuatu yang idea, satu cita-cita dan satu arah untuk dituju. Matlamat adalah kategori tingkah laku. Matlamat juga adalah peringkat am tingkah laku, sementara objektif ialah peringkat khusus tingkah laku. Matlamat pengajaran tidak boleh begitu terperinci supaya mudah dapat dilaksanakan. Matlamat adalah kabur supaya dapat memuatkan idea-idea, cita-cita dan arah yang lebih luas. Walau bagaimanapun matlamat pengajaran perlu dinyatakan sebab penilaian pembelajaran murid bukan sahaja dilakukan secara terperinci, namun perlu juga dilakukan secara meluas dan umum bagi meliputi kesemua objektif. Perkaitan antara matlamat dan objektif ialah, matlamat boleh dipecah-pecahkan kepada beberapa objektif yang lebih spesifik.

Contoh:

Murid akan dapat memahami tentang keindahan bunyi dalam pantun muda mudi.


HASIL PENGAJARAN.

Hasil pengajaran adalah istilah terbitan daripada istilah objektif pengajaran. Objektif adalah untuk mengukur dengan jelas sesuatu tingkahlaku yang dapat ditunjukkan oleh murid selepas memperlajari sesuatu perkara. Oleh kerana pembelajaran murid diukur daripada perubahan tingkah laku, maka dalam proses pengajaran, guru perlulah menetapkan objektif terlebih dahulu sebelum sesuatu perkara diajar kepada murid. Objektif adalah perkara yang akan dipraktikkan semasa pengajaran atau dilaksanakan bagi mencapai cita-cita atau arah supaya ianya menjadi kenyataan.



Hasil pembelajaran adalah memfokuskan kepada jangkaan apa yang murid dapat lakukan atau capai. Takrif hasil pembelajaran adalah mencadangkan bahawa pembelajaran adalah disengajakan dan  bukannya kebetulan atau tidak sengaja. Perbezaan antara objektif dan hasil pembelajaran adalah hasil pembelajaran berfokuskan kepada apa yang murid peroleh daripada aktiviti pengajaran guru.

Istilah... sambungan

Berikut adalah beberapa istilah penting sebagai sambungan daripada perbincangan lepas.



SHUTTER
Alat penutup dan pembuka lensa yang mengawal masa kemasukan cahaya ke dalam kamera.

LENSA
Alat menerima cahaya dan memancarkan imej ke atas filem di dalam kamera.

FOKUS
Mengubah Lensa Ke Belakang Atau Ke Depan Supaya Ia Boleh Memancarkan Suatu Imej Dengan Terang Sama ada Benda Itu Jauh Atau Dekat

PENILIK PANDANG
Alat memandang yang membolehkan pengguna mengarah kamera kepada sasaran


Selain itu, kita juga perlu mengetahui asas kamera. Berikut adalah tiga jenis sistem kamera. 


SISTEM KAMERA

Kita boleh menemui kamera dalam pelbagai bentuk. Kebanyakan telefon bimbit juga sudah dilengkapi dengan sistem kamera, malahan dapat merakam klip video walaupun dalam kapasiti penyimpanan yang terhad. Seseorang penggemar fotografi perlu mengetahui asas kepada bidang ini iaitu kamera. Berikut dipaparkan tiga sistem kamera yang terdapat dipasaran:

  1. Sistem Manual – aperture dan shutter speed secara manual. Masa kini kamera jenis ini sangat jarang dijumpai dipasaran sebab penggemar kamera kebanyakannya tidak cenderung menggunakan kamera jenis ini. Jurugambar profesional kebanyakannya menggemari sistem kamera ini. Malahan mereka tidak suka menggunakan sistem kamera automatik.

  1. Sistem Automatik – terdapat dua jenis kamera yang menggunakan sistem ini iaitu:
2.1.      Aperture automatik, shutter speed secara manual
2.2.      Shutter speed automatik – aperture secara manual.

3.   Sistem program – aperture dan shutter speed automatik