Monday, February 16, 2009

Reka Bentuk Mesej Pengajaran

Apakah yang dimaksudkan dengan reka bentuk mesej pengajaran? Mungkin warga guru semua pernah mendengar atau mempelajari perkara ini, atau sudah pun sentiasa mengamalkannya. Sebenarnya, reka bentuk mesej pengajaran adalah kaedah merancang untuk menggunakan cara dan format yang paling sesuai bagi menyampaikan mesej kepada pelajar. Contohnya; reka bentuk skrin komputer; penggunaan warna dalam penyediaan poster, carta dan sebagainya; penghurufan seperti saiz dan jenis huruf; jenis media seperti video, audio, gambar dan sebagainya. Selain itu aspek-aspek grafik juga perlu diketahui sedikit sebanyak oleh kita sebagai guru agar dapat menyediakan bahan pembelajaran yang boleh mencapai objektif pengajaran, atau dapat memilih menggunakan bahan atau media pengajaran yang sesuai.
Zaman Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) menjanjikan pelbagai kemudahan kepada warga guru untuk merancang dan melaksanakan reka bentuk mesej pengajaran dengan baik dan berkesan. Penggunaan microsoft office yang mengandungi pemerosesan perkataan, hamparan elektronik dan perisian persembahan yang begitu canggih dapat membantu kita sebagai guru untuk merealisasikan satu sesi pengajaran yang bermutu tinggi. Hampir semua guru di Malaysia telah didedahkan dengan kemahiran komputer melalui pelbagai kursus yang dianjurkan oleh Kementerian Pelajaran dan agensi yang berkaitan. Oleh itu, ayuhlah kita merealisasikan pelaksanaan kemahiran yang kita kuasai itu kepada anak didik kita. Sediakanlah pengajaran anda dengan menggunakan kemudahan komputer yang ada. Anda akan pasti tidak kecewa dengan hasil pembelajaran yang akan diperolehi oleh murid kelak. Mereka akan lebih memudah memahami apa yang kita sampaikan sekiranya kita dapat menyediakan bahan pembelajaran yang sesuai dengan menggunakan reka bentuk mesej pengajaran tertentu.

1 comment:

Unknown said...

Tuan,
Terima kasih di atas perkongsian ilmu di dalam blog ini. Mohon kebenaran menggunakan bahan untuk dijadikan rujukan dan dikongsi dengan rakan yg lain... TQ.